Alleen maar rijstvelden

Italië, Vercelli

Het was zo warm dat we deze dag besloten om eerder te vertrekken. We bestelden het ontbijt in ons 2-sterrenhotel om 7 uur. Toen we beneden kwamen, was er geen tafeltje gedekt. We mochten een croissantje kiezen en kregen daar onze cappuccino bij. Om kwart over 7 gingen we al op pad. We liepen eerst langs een apparaat waar je voor 5 cent een liter koel water kon krijgen, je kon kiezen met of zonder prik.

Het was lekker lopen zo vroeg, het was ook een beetje bewolkt maar tegen 9 uur was het best al warm. We liepen steeds langs rijstvelden met vaker smalle kanaaltjes erlangs. Onderweg zagen we mensen bezig in de rijstvelden; ze waren misschien bezig onkruid en rotzooi eruit te halen. Els vroeg netjes of ze een foto van hen mocht maken. In de kanaaltjes hoorde ik vaak kikkers plonzen als ik voorbij liep. Verder zag ik veel sprinkhanen, koereigers en een jong konijntje (dat konijntje zat dan niet bij de rijstvelden, maar ergens bij struikjes). Onderweg zagen we ook nog een karkas van een best groot beest; een hond misschien?

Na 12 km kwamen we pas in een plaatsje en vonden we een bankje voor pelgrims in de schaduw met een waterkraan. Toen had ik ook gebeld voor de overnachting van die avond.

Uiteindelijk kwamen we na bijna 20 km om half 12 ongeveer aan in Vercelli. Ik vond de route tamelijk saai, ik zag alleen maar rijstvelden de hele dag. We hadden geluk dat het wat bewolkt was, er was namelijk geen schaduw onderweg. Gelukkig hadden we de 20 km gered op het karig ontbijt want we hadden niks te eten bij ons doordat er in het dorp waar we vertrokken geen winkel was. We vonden in Vercelli al gauw een winkel.

We konden om 2 uur pas terecht in het ostello van "de vrienden van de Via Francigena". We kregen een kamer met twee stapelbedden voor ons alleen.

Vercelli heeft een mooi, oud gedeelte, de Piazza Cavour heeft mooie gebouwen en een standbeeld van Cavour. Verder hadden we nog een standbeeld gezien van Vittor Emanuele; de eerste koning van Italië. In Rome staat een groot, wit monument ter ere van hem, ook wel de suikertaart genoemd.
Er waren nog enkele kerken, maar deze hadden we niet bezocht. We moesten eerst een winkel vinden voor eten voor onderweg morgen. Daarna waren we te moe en zochten we een terras op.

We konden die avond voor 5 euro eten met 3 dames die hier voor alles zorgden; pasta, omelet met salade, witte wijn en water, fruit en pudding na en een espresso. Behalve ons was er nog een Italiaan van 73; hij fietste vanuit La Spezia naar de Bernardpas met een elektrische fiets.

Op de kamer was net als de dag ervoor een hor voor het raam, daar was ik wel blij om. Geen muggen op de kamer!

Hoi Dorothee en Els, Ik zie het wel aan de foto's: de hitte straalt er van af! Heel eerlijk, dit lijkt me zeker niet het leukste deel van jullie tocht; wat eentonig allemaal! Heel verstandig om zo vroeg mogelijk op pad te gaan, dat je voor het heetst van de dag op je bestemming bent! Maar ja, je bent pelgrim of je bent het niet! Super, Dorothee, dat je na afloop van een dergelijke dag nog de moed en de energie kunt opbrengen om een reisverslag te gaan schrijven! Hopelijk is het vandaag niet te heet en zonnig om te lopen! Succes!!! Groetjes uit Velp, Tom.