Mooie vergezichten

Frankrijk, Champlitte

Vanmorgen moest ik 50 euro betalen voor de gîte, eigenlijk 57 maar de gastheer heeft die 7 euro laten zitten. Ik moet vaak contant betalen, krijg niet altijd een rekening, vandaag een met de hand geschreven, dus vraag ik me af of het niet zwart is. Ik heb in ieder geval gisteren goed gegeten en vanmorgen ook. De biertjes van gisteren heeft hij er niet eens bij geteld.

Het regende, ik ben om ongeveer half 9 vertrokken. Het was niet koud, vrij zacht. Vest, jas en poncho aan zodat ik droog zou blijven. Door de regen kon ik niet goed het boekje erbij pakken dus moest ik vooruit lezen. Ik denk dat het daarom voor Violot, na een paar kilometer, al mis ging. Ik was in een bosje met een paar paden en liep op de gps de goede richting uit. Ik moest het beekje oversteken, dat is me gelukt, maar toen kwam ik bij een zwaar ijzeren hek uit. Ik kon het niet openen, het zat wel los. Eroverheen klimmen durfde ik niet omdat ik bang was dat het dan om zou kiepen. Toen kwam ik op het idee om het hek op de grond te leggen en daarna weer op te tillen. Nadat ik dat had gedaan en dus aan de goede kant stond, draaide ik me om en stootte met mijn rugzak dat stomme hek weer om! Toen moest ik het weer optillen.
Ik liep daarna richting verharde weg, maar helaas, prikkeldraad. Ik kon er onderdoor, maar niet met rugzak, dus in de regen poncho uit, rugzak af, nat geworden, er onderdoor, rugzak weer om en poncho aan terwijl het maar bleef regenen. Pluspunt was wel de temperatuur; ik liep beter dan gisteren bij 33 graden en weinig schaduw. Violot is maar een klein dorp, dus met behulp van de gps kwam ik weer op de goede route. Ben Teunissen van het boekje volgt niet altijd de markering.

In het volgende dorp was een café waar ik koffie heb gedronken tegen half 11, het regende nog steeds, volgens mij heeft die vrouw die ik gisteren in het kerkje van Le Pailly zag om regen gebeden, want ze had me verteld dat het al meer dan een maand niet geregend had. Om 11 uur was het dan toch eindelijk droog! Daarna werd de route heel mooi, met mooie vergezichten.

Iets over de helft heb ik in een bushokje poncho, jas en vest uitgedaan, ik was nat van het zweet! Ik heb daar mijn brood, nectarine en banaan gegeten. Er kwam nog een aardige hond langs, hij lustte echter geen brood en banaan.
Na een half uur verder naar Leffond, leuk plaatsje. Er stond me toen een minder sympatieke hond op te wachten onderweg, ik zag hem staan, met zijn staart strak. Hij begon te blaffen en te grommen, er waren jongens in de buurt, één van hen riep de hond maar hij luisterde niet. Ik moest er toch langs, ik had mijn fluitje bij de hand. De hond kwam op me af en ik floot, hij deinsde wat terug maar bleef grommen en blaffen en kwam akelig dicht in de buurt! Toen kwam gelukkig een jongen snel op zijn fiets eraan en was ik gered!

Daarna dacht ik dat ik in Champlitte was, helaas, het was Montarlot-lès-Champlitte, ik moest nog 3 kilometer. In Champlitte zelf snapte ik er niks van, ik kwam maar niet bij die rotonde waar Ben het over had, bovendien had je ook nog een Champlitte ville waar de VF naartoe ging. Ik heb daar een beetje op en neer zitten lopen en gevraagd en uiteindelijk heb ik mijn pelgrimsonderkomen op maps. me zitten zoeken. Ik vond iets van "Vieille Route", maar dat bleek niet het goede adres te zijn volgens iemand waar ik op een terras een bier heb gedronken. Ik moest weer helemaal terug. Uiteindelijk gevonden. Er is een Amerikaans meisje die een stage doet dat te maken heeft met biologische voeding; ze werkt bij deze man van het pelgrimsonderkomen, hij heeft wijngaarden en maakt wijn. In ruil krijgt ze gratis onderdak en hij geeft haar eten om te koken. Zo heb ik vanavond ook gratis eten gehad, want ze heeft pasta voor me gemaakt en ik heb de wijn gehaald (maar die is erg goedkoop in Frankrijk).

Al met al stond de teller vandaag toch bijna op 30 km!

Wat een ontberingen! Een pelgrimstocht is er niets bij. Gelukkig is er compensatie in de vorm van biertjes en maaltijden. Boeiend om te lezen vanuit een luie stoel. Ga zo door.

Paul 2015-08-04 23:05:33

Wat goed dat je een fluitje mee hebt, of wordt dat geadviseerd?

Marij 2015-08-05 22:22:07

Is eigenlijk geen hondenfluitje, hadden ze bij De Bever, kun je gebruiken als er iets is.