Bijna 1000km naar het zuiden

Zweden, Norrbotten County

Deze ochtend had ik bijna de bus gemist naar het vliegveld! Ik had een dag eerder nog gevraagd of de bus bij het Naturum stopte, althans, ik wees die kant op. Daar stond een blauw bord met een bus erop. Het meisje van de receptie zei dat dat klopte dus ik zat daar te wachten. Plotseling zag ik twee meisjes met rugzak richting grote weg rennen, toen vertrouwde ik het niet. Het was 5 voor 11. Even later zag ik de bus aankomen en die stopte inderdaad aan de grote weg. Dus ik ook snel er naartoe. Er stonden heel wat rugzakkers te wachten en rugzakken in te laden. Gehaald!

De busrit naar Kiruna duurde anderhalf uur (23 euro). Ik kon genieten van het uitzicht op bergen en het grote meer. De bus stopte in Kiruna centrum, waar bijna iedereen uitstapte behalve een stel en ik. De rest zou waarschijnlijk de trein pakken.

Kiruna heeft een grote mijnindustrie en de stad is dus ook een stuk verplaatst daardoor. De huizen zijn bijna allemaal van hout, sommigen van steen. Het leek me verder geen interessante of mooie stad.

Het vliegveld was erg klein; er was hier bijna niks te beleven. Ook geen koffie te krijgen. Er was één incheckbalie en op het scherm stonden slechts twee vluchten naar Stockholm genoemd; eentje van deze morgen en de mijne om half 7. Ik was er al om half 1, want er gaan maar twee bussen per dag vanuit Abisko. Later kwam er nog een bus uit Nikkaluokta, waar ook een paar rugzakkers uitstapten.
Ik ging weer naar buiten en ging bij een picknickbank zitten. Gelukkig had ik een lunchpakket mee uit Abisko! Het was lekker weer; zon en 20 graden.

Ik moest zelf mijn rugzak inchecken, het stond alleen maar in het Zweeds, niet eens in het Engels. Ik heb maar gewoon aan iemand gevraagd hoe dat allemaal moest.

Het was lang wachten, uiteindelijk was ik om half 9 in Arlanda. In Stockholm even frietjes en salade gegeten bij Mac Donald's en toen naar Generator, een soort jeugdherberg. Het was nog een hele drukte beneden! Maar ik ging naar mijn kamer met 6 bedden.

Hoi Dorothee, Je reis naar Stockholm ging goed, zij het met wat geluk! Zou vervelend zijn geweest als je de bus had gemist doordat niet duidelijk was waar de halte precies was!! Knap van je om alles in je eentje op te lossen! Geniet van laatste dagje Zweden! Groetjes uit Velp, Tom.