Water oversteken, help!

Zweden, Teusajaure

Ik vertrok om kwart over 8 en verliet Sarek Nationaal Park en kwam in Stora Sjöfallets Nationaal Park. De Kungsleden doorkruist dus verschillende natuurparken en overal mag wild gekampeerd worden behalve de laatste 10 km voor Abisko, mijn eindpunt.
De wandeling ging in het begin een hele tijd omhoog, in het begin steil, later minder. Het waaide nogal boven op het plateau. Mooie uitzichten op besneeuwde bergen. De zon had moeite met door de bewolking heen te schijnen. Ik trok mijn jas aan. Af en toe was het pad drassig en op een gegeven moment moest ik een water oversteken. Er lag een losse, wiebelende plank overheen, een meter boven het snel stromende water. Ik durfde er niet overheen, bang om in het water te vallen. Ik stak ergens bij stenen in het water over, maar sommigen lagen onder water, dus had ik een natte rechtervoet. De schoenen waren niet meer waterdicht, een beetje versleten. Ik kwam een paar mensen tegen maar later niet meer en liep ik helemaal alleen als een mier in een groot landschap. Aan het begin van het bos wilde ik een tomatensoepje eten met knäckebrod belegd met smeerkaas uit een tube. Het gasding ging twee keer uit door de wind! Toch niet zo gemakkelijk! Ik zat vlakbij hele grote keutels. Geen flauw idee van welk dier.
Even begon het te miezeren maar al gauw was ik aan de waterkant. Ik had geen zin om ruim twee uur op de motorboot te wachten en er lagen twee roeiboten dus trok ik de stoute schoenen aan. Ik moest een zwemvest aan. Twee Nederlandse jongens die net van de andere kant af waren komen roeien kwamen me helpen toen ze zagen dat ik de boot in het water duwde. Ze zeiden dat ik verkeerd om zat (net als die Zweden eerder). Het was wel wennen, ik moest de hele tijd rechts bij corrigeren en omkijken naar de oranje boei en de hut. In het midden van het meer draaide ik twee keer een rondje, dat was niet de bedoeling! Er zat toch een flinke stroming op de tweede helft en ik vond het best zwaar. De boot schudde ook af en toe op en neer. Ik haalde de overkant en eigenlijk moest ik daar de boot draaien, maar ook daar stonden twee aardige jongens die mij hielpen. Ik hoefde de boot niet te draaien want zij gingen hem gebruiken. De hut lag meteen aan het meer, ik was er al om 2 uur. Ik maakte binnen een cappu en deed een wasje. Naar de winkel gegaan en daarna met een blik bier even buiten in de zon uit de wind gezeten. In de hut waren drie vertrekken voor slechts drie mensen; ik had een 6-persoonskamer voor mij alleen, een Française had een 4-persoonskamer en een Nederlander (Ad) had een 8-persoonskamer. Ad's zoon Tobias kampeerde, hij kwam van Hemavan en deed de hele Kungsleden. Zijn vader was net als ik in Kvikkjokk begonnen.

Vakkotavare 470m
Teusojaure 500m
Roeien 1km? Dat zei iemand maar het leek minder.