Reims

Frankrijk, Reims

Afgelopen donderdag zijn we met Anne-Marie's auto eerst naar de ruïnes van de abdij van Orval in Zuid-België gereden, daarna naar Avioth, vlak over de grens in Frankrijk, waar een grote pelgrimskerk staat. En dat in een klein dorpje! Daarna naar Reims waar we tegen de avond aankwamen . We hebben vrijdag eerst de Saint Rémy (11de en 12de eeuw) bezichtigd, een hele mooie kerk, waar Clovis gedoopt is door Remigius, die toen bisschop was (dacht ik). Van binnen vond ik deze kerk mooier dan de kathedraal (ook uit de 12de eeuw) die we daarna bezichtigd hebben. Daar heb ik trouwens mijn eerste stempel van deze tocht gehaald. De kathedraal heeft mooie glas- in- lood ramen van Chagall.
Na de lunch hebben we de Saint Jacques nog bezichtigd en zijn we terug gelopen naar de Saint Rémy waar ook een museum was (dat ging pas 's middags open). In dat museum was veel te zien, van prehistorie tot de Romeinen en de Kelten, maar ook voorpagina krantenartikels over de capitulatie van Duitsland in 1945.

De ramen van Chagall vond ik ook prachtig!