Pavia, kruispunt van pelgrimsroutes

Italië, Pavia

We hadden slecht geslapen omdat het verschrikkelijk warm was ondanks het feit dat alle ramen open stonden. Toen ik opstond, zag ik een airco hangen, jammer, te laat.

De jongen van de bar had de dag ervoor gezegd dat we niet voor half 7 konden ontbijten. Toen we de volgende morgen echter naar de bar gingen, stond er een vrouw achter, ze zei dat we geen ontbijt kregen. We hadden 5 euro extra bij de vrije gave gedaan voor een "pelgrimsontbijt" de dag ervoor. We bestelden twee cappuccino en kregen er dus niets bij. We hadden haar uitgelegd dat de jongen had gezegd dat we ontbijt zouden krijgen. We betaalden de cappuccino's niet; de jongen zal wel op het matje moeten komen!

De route was best mooi, op een gegeven moment liepen we door een mooi natuurgebied langs de rivier de Ticino. We hadden veel schaduw als we over smalle bospaadjes liepen. Onderweg konden we op een terras langs de rivier cappuccino drinken.

We kwamen na ongeveer 19 km om half één aan in Pavia waar we een ostello van de zusters van Betlehem opzochten, helaas, drie weken dicht! Toen gingen we naar de toeristeninformatie. Het meisje wist wel een onderkomen voor pelgrims en belde voor ons. Het bleek een bed and breakfast te zijn, maar dan zonder breakfast. Drie dagen in de week werd geen ontbijt verzorgd en wij waren er dus op één van die dagen.
Het was een mooi appartement op de begane grond met 2 slaapkamers, keuken en badkamer. Wij hadden één van de slaapkamers. We betaalden 50 euro. Er kwamen geen andere pelgrims.

In Pavia komen drie pelgrimsroutes bij elkaar las ik in een folder, toch hadden we niemand met rugzak zien lopen. Er waren wel vier mensen één dag eerder in ons onderkomen geweest.

Pavia is een gezellige stad; eerst liepen we over de Ponte Coperta, een overdekte brug. Deze was nagemaakt van de brug die er in de 14de eeuw was, maar die was in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd. De 14de eeuwse versie was weer een kopie van een Romeinse brug. Op de brug hing een plaquette van Einstein, hij heeft een tijd in Pavia gewoond. Daarna liepen we over een kaarsrechte, voormalige Romeinse weg, tamelijk breed. We bezichtigden de enorm grote Dom uit de tweede helft van de 15de eeuw, in Renaissancestijl, hij heeft de twee na grootste koepel van Italië, 97 meter hoog.

Het kasteel, gesticht door Galeazzo II Visconti na de verovering van de stad in 1359, was ook al groot. Het is één van de belangrijkste gebouwen van de stad. Er zit nu een museum in waar we geen energie meer voor hadden. Bovendien waren we laat. De binnenplaats van het kasteel was best mooi; het was sluitingstijd maar we mochten nog snel één minuutje naar binnen. Daarna waren we naar het centrum teruggelopen en hadden we het universiteitscomplex bekeken. Het was ook door Visconti gesticht. Leuke binnenplaatsjes! Er waren drie torens met overal gaten (heel symmetrisch) waar parkieten in en uit vlogen.

Vlakbij de Dom wilden we een wit wijntje drinken; 5 euro per glas! Wat wil je, we zaten op het oude Piazza della Vittoria, midden in het centrum van Pavia.

's Avonds gingen we naar het restaurant naast ons verblijf; we kregen een pelgrimsmenu voor 10 euro per persoon.

Ha Dorothee en Els, Gelukkig een route met schaduw, want het is behoorlijk warm! Ik zie de temperaturen bij jullie thuis ook op de IPad! Hoewel, nog verder naar het oosten is het nog een stuk heter! Pavia lijkt me een leuke stad, gezien je foto's en beschrijving. Fijn dat jullie iedere dag nog tijd en energie hebben om na de etappe nog iets te gaan bekijken! Succes met het traject van vandaag! Groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2017-08-31 09:13:46

Leuk om telkens weer je reisverslag te lezen en de plaatjes die erbij zitten te bekijken. Veel plezier en vooral genieten van jullie voetjes naar Rome!!