Verder over de Povlakte

Italië, Mortara

We wilden deze morgen in de keuken water koken om cappuccino te maken, helaas waren er geen lucifers! Toen hebben we maar water bij ons brood gedronken.

We zaten nog op de Povlakte, maar we hadden nog steeds niet de rivier Po gezien! Het was bewolkt gelukkig en daardoor een stuk minder heet dan gisteren. Dat was wel fijn want er zou geen schaduw zijn geweest. We kwamen in een dorpje aan, helaas, geen cappuccino. Wel zag ik een wegwijzer voor VF-pelgrims dat naar een "ostello" wees. Dit soort bordjes hadden we al vaker gezien onderweg in Italië, is het eigenlijk wel nodig om te bellen van tevoren? Wij durfden het risico niet te nemen!

Ik vond de route weer wat saai, bovendien kregen we op een gegeven moment veel last van muggen. We smeerden ons toen maar voor de tweede keer in.
Onderweg hadden we een konijntje en een fazant gezien, verder ook weer (koe)reigers. In de kanaaltjes langs de rijstvelden hoorde ik regelmatig "plop plop"; als ik voorbij liep, sprongen kleine kikkers in het water.

We waren al om kwart over 11 in Mortara, na 14,5 km. We zaten anderhalf uur in het stationscafé, daar was het lekker en ze hadden wifi. Uiteindelijk hebben we ons na half 2 gemeld bij de abdij, deze lag anderhalve kilometer verder, op de route voor morgen. Er was een grote ruimte met tafels en langs de kant stonden opklapbedden. In de Middeleeuwen was dit al een pleisterplaats voor pelgrims op de Via Francigena, vreemd idee dat wij daar dan honderden jaren later ook sliepen.
De mevrouw zette twee bedden voor ons klaar, wees ons de badkamer en vroeg of ze voor ons zou koken, vegetarisch. Toevallig dat ze dat voorstelde! We eten beiden bijvoorkeur vegetarisch. Laatst in Vercelli werd ons ook al gevraagd of we vegetarisch wilden eten.
We kregen om 7 uur al te eten, vroeg voor Italiaanse begrippen. Dit keer kregen we risotto, we zitten immers bij de rijstvelden. Daarna nog iets met ei en salade, te veel na die portie risotto! Behalve ons was er nog een Italiaan, die een beetje Engels sprak. Tot nu toe hadden we overigens niet veel pelgrims ontmoet.
Na het eten wilden we in de tuin zitten maar er waren teveel muggen!

Hoi Dorothee en Els, Volgens mij zijn jullie wederom vroeg gestart; heel verstandig met die warmte in een gebied met weinig of geen schaduw! Prima dat jullie voor 12 uur in de middag al op plaats van bestemming waren! Doe rustig aan en drink voldoende!! Hier in Nederland wordt vandaag (dinsdag) ook een hete dag: in Limburg meer dan 30 graden! Vanavond begint in Roermond het koor weer na de zomervakantie. Succes met jullie etappe vandaag! Groetjes uit Velp, Tom.