Sightseeing in Shanghai

China, Shanghai

Vanmorgen moesten we om 7 uur vertrekken zodat we vroeg in Shanghai zouden zijn om van alles te bezichtigen. Vanuit de bus zag ik de smog boven de stad hangen, of was het gewoon heiïg? Shanghai is ongeveer 2 uur rijden, maar uiteindelijk waren we pas na drieëneenhalf uur bij de "oriental pearl tower". We zijn naar een hoogte van ongeveer 260 meter geweest, daar had je uitzicht op de vele hoge gebouwen en de rivier. Ook had je er een glazen vloer waar je helemaal naar beneden kon kijken. Er waren veel mensen die selfies maakten.

Daarna gingen we naar een theeceremonie. Een mevrouw vertelde van alles en we kregen in hele kleine kopjes verschillende soorten verse thee. Het eerste kop je gooide ze steeds weg, dat geef je niet aan je gasten. Ze maakte steeds een klein kannetje thee met verse blaadjes, de thee hoefde maar een halve minuut te trekken. Zo kregen we ginseng thee, voor de energie, jasmijnthee voor de ontspanning, groene thee en lycheethee, waar het allemaal goed voor was, weet ik niet meer precies. Daarna gingen we naar een winkeltje waar je allerlei theekopjes en theesoorten kon kopen.

Daarna even bij de KFC frietjes
eten met cola en een broodje hamburger (ik geen hamburger). Ik heb daarna nog een heerlijk mango ijsje gegeten.

We hadden geen tijd meer voor de zijde fabriek en museum en
ook niet meer voor de "fake market" waar je bijvoorbeeld netmerken horloges kunt kopen. We hebben toen wat rondgelopen in een soort winkelcentrum waar het heel druk was en waar
verkopers op je afkwamen met folders waarin tassen en horloges te koop stonden.

Om 6 uur vertrok de trein naar Bejing. We moesten bij de ingang van het station al het kaartje laten zien en onze bagage werd gescand. Daarna konden we op op het station eten kopen voor in de trein. Wijn was nergens te krijgen. De trein zal er 15 en een half uur over doen, ik heb gehoord dat het 1000 km is (naar het noorden). In de trein kwam een karretje steeds langs waar je bier kon kopen. In het gangpad had je open compartimenten met 6 bedden, dus geen aparte hokjes. Ik lag helemaal boven. Ondanks de airco was het toch warm in bed. Ik heb wel wat geslapen, moest 's nachts nog naar beneden klimmen voor de gaten wc.