Vijfde vrije dag

Italië, Siena

Deze ochtend konden we uitslapen en op ons gemak buiten ontbijten. Het was mooi weer. We gingen met de bus naar Sienna en liepen eerst richting kathedraal. We kwamen alweer Hans en Richard tegen, ze hadden een appartement achter de oudste bank van de wereld, uit 1472. Het was een mooi gebouw in venetiaanse stijl.

De toegang tot de kathedraal kostte zeven euro en er stond een lange rij. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat we er met de pelgrimspas gratis in konden, maar dat was niet het geval, we kregen wel een stempel. We hebben dus niet de kathedraal van binnen gezien.

De "Cattedrale di Maria Assunta" is gebouwd met wit en zwart marmer in de 12de tot 15de eeuw in gotische stijl. Door de pest in de 14de eeuw en de hoge kosten heeft de bouw stilgestaan. Het was eigenlijk de bedoeling dat het de grootste kerk ter wereld zou worden maar hij is nog steeds niet af. De klokkentoren is 77 meter hoog. Zwart/wit zijn de overheersende kleuren, zoals bij het wapen van de stad.

We liepen daarna naar de Piazza del Campo, beroemd van de paardenrenwedstrijden die twee keer per jaar worden gehouden. Verschillende wijken van de stad strijden dan om de titel. Aan dit plein ligt het Palazzo Pubblico (stadhuis) en de Torre del Mangia uit de 14de eeuw, 88 meter hoog.
Verder is er een fontein; de fonte di Gaia, wat vreugde betekent. De fontein is uit de 15de eeuw, het is het eindpunt van meer dan 30 kilometer aan wateraanvoer via ondergrondse kanalen en aquaducten.

We hadden heerlijk brood met noten gekocht en aten dit bij de bushalte in het zonnetje. Later op de camping konden we genieten van een glaasje wijn tijdens "happy hour". 's Avonds aten we lekker in het restaurant van de camping.

Hoi Dorothee en Els, Heerlijk en heel verstandig, af en toe een lekker rustdagje! En dat zeker in een plaats die de moeite waard is! Hopelijk gaat het ook morgen weer voorspoedig op jullie volgende etappe! Ik ga een weekje met vakantie naar Munchen; sightseeing en Oktoberfeste! Het is dus uit Velp even "radiostilte" maar ik meld me weer zodra ik terug ben! Veel succes komende week! Hartelijke groet uit Velp, Tom.

Tom Posno 2017-09-24 00:15:29

Poh dames, jullie doen het goed! Wij genieten nog van de Griekse zon, de temperatuur gaat hier ook wat omlaag, het was ook wel erg heet! Succes weer, toi....toi...toi.....😊

Marij van den Munckhof 2017-09-24 07:59:23

Hallo Dorothee! Wat een mooie foto's zeg, en als ik op de kaart kijk van Pindat dan merk ik dat jullie echt al een indrukwekkend stuk gelopen hebben hoor! Prima idee verder om hier een rustdag te nemen, moet zeggen dat ik zelf na het lezen van jullie verslagen ontzetten uitzie naar de wandeling. Ofwel: ben jaloers op jullie, ha ha ha! Jullie zullen vast ook wel al een hele trits aan stempels in het paspoort hebben, nietwaar? Veel succes en plezier op de komende tochten. Fijne zondag verder!