Het stiltepad

Frankrijk, Châlons-en-Champagne

Ik had heerlijk geslapen in Condé. Om 8 uur ben ik beneden gaan ontbijten. Behalve mijzelf waren er 3 gasten uit België. Tegen half 10 ben ik pas vertrokken, vandaag hoefde ik maar de helft van gisteren te lopen; 17 km over een jaagpad langs het canal latéral à la Marne. Het weer was lekker, bijna geen wind en een flets zonnetje, de temperatuur was prima.
Rond 1 uur was ik in Chalons-en-Champagne en begon het harder te waaien. De kathedraal Saint Etienne was nog gesloten, dus heb ik eerst even op een bankje gerust en vervolgens ben ik naar eten gaan zoeken. Aangezien het zondag was, moest ik iets nuttigen op een terras. Daarna heb ik dus de kathedraal (uit de 13e eeuw) bezocht en er ook een stempel gehaald. Deze kerk had net als de kerken in Reims mooie glas-in-lood ramen. Het meisje achter de balie verwees me naar een andere kerk, Notre Dame en Vaux, daar zouden ze een mooiere stempel hebben. Toen ik bij die kerk om een stempel vroeg, werd ik allervriendelijkst behandeld door een man die mij uitnodigde in zijn kantoor om te zitten en uit te rusten. Hij noteerde iets in een dik schrift en gaf me een mooie stempel. Ik mocht mijn rugzak in zijn kantoor laten staan terwijl ik de kerk ging bezichtigen.
Om 4 uur wilde ik terug bij de kathedraal zijn want ik had vorige week thuis gebeld voor een pelgrimsonderkomen. Volgens de meneer die ik toen aan de lijn had, werden de pelgrims vanaf 4 uur voor de kathedraal opgepikt. Het meisje bij de kathedraal zei dat ik bij die andere kerk moest zijn maar daar zag ik ook geen enkele pelgrim. De aardige meneer van eerder had een adressenlijst met onderkomens en heeft voor me gebeld. Ik heb geslapen en ontbeten bij mensen van de "hospitalité", ze zijn lid van "le pavot bleu". De kamer kost voor 1 persoon 42 en voor 2 personen 45 maar ik mocht zelf weten hoeveel ik zou geven. Ik heb 35 euro gegeven. Deze mensen willen graag een kaart als ik in Rome aankom, dus heb ik maar uitgelegd dat ik dit jaar een gedeelte doe en volgend jaar van plan ben naar Rome te lopen.

Tot nu toe loopt alles op rolletjes afgaande op je blog's. Gelukkig!