Verder naar het noorden

Zweden, Boden

Gisteravond vertrok de trein om 10 uur verder naar het noorden. Ik had een coupé samen met een vrouw met 2 meisjes van 9 en 12 en nog een meisje. Meteen naar bed kon niet, de kinderen waren nog met hun ipads bezig, dus tegen 11 uur vroeg ik of we de bedden maar eens op zouden gaan maken. Ik heb redelijk goed geslapen. De vrouw met de dochters was bij haar ouders op vakantie geweest bij Göteborg en ze gingen nu naar huis, naar Kiruna. Een reis van 24 uur. Dan zie je je ouders ook niet zo vaak! De kinderen hebben 10 weken vakantie vertelde de 12 jarige, die overigens erg goed Engels sprak. De moeder zei dat het nu wel tamelijk koud was voor de tijd van het jaar (het was 10 graden ongeveer en bewolkt).

In Boden moest ik overstappen op de trein naar Murjek (richting Kiruna). Ik zag daar veel mensen met grote rugzakken, die gingen dus ook Kungsleden lopen. De plaats naast mij werd ingenomen door een jongen terwijl die eigenlijk voor Els was (die helaas niet mee kon komen). De eerste trein had een kwartier vertraging, maar de volgende had ook vertraging gelukkig. Ze gaan maar 2 keer per dag. Dus toen Murjek werd omgeroepen (ik verstond het niet goed) kon ik me niet voorstellen dat ik er al was dus gauw even op maps.me gekeken en het was inderdaad Murjek! De meeste rugzakkers bleven zitten want die gingen helemaal naar het noorden en lopen zuidwaarts. De jongen naast mij was gelukkig even weg. Gauw mijn rugzak pakken en eruit! Vieze regen! Er was gelukkig een wachtruimte met wc en winkeltje. Ik kon ook koffie bestellen. Er zaten nog 7 rugzakkers. Eentje at fish en chips met een paar erwten, opgewarmd in de magnetron. Zijn vriend at koude witte bonen in tomatensaus! Zij zouden vandaag naar Kvikkjokk door reizen en gaan lopen dacht ik. Bovendien hadden ze een tent en je kunt daar overal je tent opzetten. (Hoe kun je bij dit weer een tent opzetten?!) Er was een Nederlandse jongen uit Utrecht, hij was helemaal met de trein gekomen en had geen slaapcouchettes. Hij was al 2 dagen onderweg.

Om 2 uur gingen we verder met de bus naar Kvikkjokk. De verwarming ging aan en ik zag in de bus dat het buiten 11 graden was. Murjek en ook een paar andere plaatsjes waar we doorheen kwamen, bestond uit een aantal losstaande houten huizen. Het leken net vakantieparken. De meeste huizen waren rood. Soms zag ik ook een paar huizen aan elkaar gebouwd. Maar over het algemeen zag ik veel bomen, weinig huizen en af en toe een meer.

Ik was de enige die in Jokkmokk uitstapte, de rest ging door naar Kvikkjokk. De Nederlandse jongen had vorige week een overnachting daar weten te regelen via mail. Ik had langer geleden proberen te boeken maar toen was het vol, vandaar Jokkmokk. Het hostel was fijn, ik had een kleine 2- persoonskamer en wc en douche was op dezelfde verdieping. Er is boven een gezellig zitje gemaakt en er is een keuken waar je zou kunnen koken (ik heb alleen water gekookt voor koffie). Je kon ook buiten op een terras zitten of op het balkon, maar daar was het te slecht weer voor. Veel regen en koud! De douche was heerlijk!

's Avonds ging ik naar een Italiaans restaurant waar ik een Griekse salade(!) heb gegeten met 1 glaasje witte wijn en ik kreeg er een hele fles water bij. Ondertussen bleef het maar hard regenen. Ik was blij dat ik niet in een tent hoefde te slapen!
Terug in het hostel sprak ik even met een Duitse vrouw. Zij had met een andere vrouw van Abisko tot Kvikkjokk gelopen en verzekerde me dat het heel mooi was.

Heel veel wandel plezier. Leuk om je blog te volgen.

Marja 2022-07-17 09:49:35

Hoi Dorothee, Een hele onderneming zo in je uppie! Spannend hoor! Tot nog toe verloopt alles naar wens, lees ik. Ben benieuwd naar je eerste echte wandelervaringen! Veel plezier vandaag en we houden contact! Veel groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2022-07-17 12:15:51

Wat leen leuke verrassing dat ik weer een mail ontvang met een link naar verslagen van je nieuwe reis! Geweldige onderneming. Wens je een mooie tocht en beter weer. Toch maar een beetje zuinig doen met amberkleurige biertjes. Zie uit naar het vervolg. Veel groeten, ook van Annemie

Paul Rutten 2022-07-17 12:26:06

Wat knap van jou om helemaal alleen te gaan, ik wens je een mooie wandeling