2000 Jaar terug in de tijd

Italië, Napels

Vanmorgen moesten we om kwart over 8 vóór het station staan. We werden opgewacht door een gids, Dino. In een klein busje reden reden we naar Pompeï, een stad uit de zesde eeuw voor Chr. die in 79 na Chr. werd getroffen door een vulkaanuitbarsting van de Vesuvius, ongeveer 20.000 mensen werden bedolven onder de lava. Meer dan 1600 jaar later, in 1748, gaf koning Karel II van Bourbon opdracht tot het opgraven van deze stad; 66 hectare is opgegraven, een gedeelte ligt nog onder de grond.

We kregen een plattegrond met een echt stratenplan en een oortje om naar de gids te luisteren. Hij vertelde enthousiast over de "red lights", de hoerenbuurt.
We hebben o.a. het volgende gezien: een groot theater, een klein theater voor muziekoptredens (Odeon), winkeltjes, de thermen (toen hadden ze al een sauna!), en het Forum in het centrum waar zich van alles bevond; markt, rechtbank, tempels. Els en ik waren hier de gids even kwijt, ik wilde al richting uitgang gaan want ik had begrepen dat dat het laatste was dat we te zien zouden krijgen, maar Els vond het verstandiger om terug te gaan naar het Forum en ze bleek gelijk te hebben!

Pompeï is mooi om te zien omdat je echte oude straten ziet met veel gebouwen. We hebben met de gids wel maar een klein gedeelte gezien. Ik ben er twee keer eerder geweest maar ik vond het leuk om het weer te zien.

We konden tussen de middag een menu van 14 euro nemen of op eigen houtje gaan eten. Wij gingen op eigen houtje ergens op een terras een broodje eten met cappuccino erbij. Daarna liepen we langs kraampjes en ik merkte dat Els toch wel goed is in afdingen.

De bus bracht ons daarna omhoog naar 1000m hoogte. We moesten daarna 290m omhoog lopen over 1km. Het was een breed pad. Het was tamelijk bewolkt, dat was jammer, daardoor hadden we weinig uitzicht. Ook hier was ik al eerder geweest.

Toen we terugkwamen, liepen we door straatjes bij ons appartement in de buurt. Daar zagen we allerlei verkoopkraampjes met gewone spulletjes voor de Napolitanen en winkels van mensen uit India die veel sieraden verkochten. Els kocht er een rozenkrans voor haar moeder.

's Avonds aten we bij Mimi, de pasta en de wijn waren erg lekker. Het was er druk, het personeel was afstandelijk.

Op tijd naar bed, we moeten morgen om 6 uur opstaan voor de vlucht naar huis.