Wat een regen! Wat een drukte!

Zweden, Sälka

In deze Pindat twee verslagen.

Maandag 25 juli. Deze ochtend vertrok ik om kwart voor 10. Regen. Even later zag ik een helikopter landen bij de hut.
Later begon het harder te regenen. Tot nu toe had ik redelijk geluk gehad met de regen maar vandaag vond ik het echt afzien. Na een half uur had ik al natte voeten! Soms stond het pad onder water en moest ik van steen naar steen. De etappe was niet zwaar klimmen. Sommige planken vertrouwde ik niet, ze waren rot en lagen los. Plotseling zag ik een bordje waar "Mordor" ingekerfd was. Rechtsaf, maar ik ging rechtdoor naar het noorden. Soms kwam ik mensen tegen die naar het zuiden liepen maar ik zag niemand achter en voor me richting noorden lopen. Ik was blij toen ik het bordje "Singi 3km" zag! Ik wist niet dat ik al zo ver was. Vlak voor de hut kwam ik erachter dat ik mijn drinkfles in de vorige hut had achtergelaten. Gelukkig was het geen dorstig weer!

Rond half 2 was ik bij de hut. Ik kreeg een vertrek in het gebouw van de stugvärd. Gelukkig, dan hoefde ik niet meer naar buiten. Her was één ruimte met 3 stapelbedden en de keuken met tafel en stoelen. Er was nog niemand. Het eerste wat ik deed was de kachel aanmaken. Er lag nog hout gelukkig. De thermometer binnen gaf 11 graden aan. Vreemd genoeg waren mijn kleren niet droog gebleven onder mijn jas. Daar waar de heupriem van de rugzak had gezeten was het nat geworden, dus op mijn buik en zelfs mijn onderbroek onder de hardshell broek! Maar ja, die zakte steeds omlaag, dus misschien daardoor.
Ik maakte warme chocomel en at twee knäckebrod met smeerkaas en een mars. Na het eten moest ik hout hakken. Ad en Tobias waren in de schuur en Ad heeft me geholpen. Het zagen vond ik nogal zwaar namelijk. Daarna moest je dat stuk hout op een splijter zetten en er heel hard met een hamer op slaan. Ad zei dat dat ding bot was maar het lukte me!

In mijn hut kwam later een Duits meisje en een Zweeds stel met 2 grotere kinderen. De kachel was lekker warm en buiten gierde de wind. Het weerbericht hing aan de deur: deze dag 7 graden, de volgende dag 9 graden in de ochtend en 11 in de middag.

De Zweedse vroeg of ik de pasta wilde eten die zij over had, met tomatenpesto, Parmezaanse kaas en kleine tomaatjes. Heerlijk! Later hebben we nog met z'n allen Chicago poker gespeeld.

Kaitumjaure 620m
Singi 720m
Afstand 12,2km

Dinsdag 26 juli. Ik vertrok pas om 10 uur. In het begin miezerde het wat, daarna was het droog en aangenaam wandelweer, een stuk beter dan de dag ervoor. Vanaf Singi zou het drukker worden want veel mensen lopen vanaf Abisko naar Nikkaluokta (of omgekeerd), dat is vanaf Singi naar het oosten 2 etappes. Dat is zeven dagen en dan kunnen ze nog naar de hoogste berg van Zweden lopen op iets meer dan 2000m. Linksom kun je zelf doen en rechtsom moet met een gids.
Het was inderdaad drukker, ik passerde twee groepen die net klaar waren met hun pauze en ik kwam veel mensen tegen. Later minder. Het was weer een prachtige wandeling en misschien maakte ik wel veel dezelfde foto's van besneeuwde bergtoppen en meren. Ik ging door een rendierhek maar helaas geen rendieren gezien. Wel een grote roofvogel. Over het algemeen zag ik veel kleine vogeltjes en weinig bloemen. Vlinders had ik nog niet gezien, daar was het niet zonnig genoeg voor. Om 2 uur ongeveer kwam ik aan en deed wat inkopen. De sauna was niet beschikbaar, er was brand geweest in een ander gebouw en de sauna diende nu als opslagplaats. Ik had een bed in een 6-persoonskamer. Dit keer waren mannen en vrouwen gescheiden. Ik deed een wasje en waste mezelf met warm water uit een bak. Ik lag vroeg in bed en las nog wat.