Appendix: verblijf in Rome

Nederland, Roermond

Na aankomst in Rome ben ik met Maarten tot 20 oktober gebleven. Na 2 dagen in het Two Ducks hostel gingen Els en ik naar een ander appartement in de buurt van Termini, in de Via Magenta. Reinier kwam 10 oktober en Maarten was al in Rome met de leerlingen. We hebben elke dag mooi weer gehad. Els en ik zijn de volgende dag naar de Vaticaanse musea geweest. Een dag later zijn we naar Ostia Lido geweest en heb ik in de zee gezwommen. Met Maarten en Reinier hebben we over De Via Appia gelopen tot aan Santa Maria delle Mole, dit is ook het vervolg van De Via Francigena naar Bari.
Ik heb het Colosseum en Forum Romanum bezocht.
Verder zijn we in mooie, grote parken geweest zoals de Villa Dora Pamphili en Villa Borghese. Langs acquaducten hebben Maarten en ik gelopen en over de Monte Mario, een gedeelte van de laatste etappe naar Rome. We hebben genoten van het uitzicht vanuit de Gianicolo. We hebben een rondleiding gehad bij Cinecittà, waar we decors te zien kregen van films die daar werden opgenomen. We hebben het Museo Nazionale bezocht met prachtige mozaïeken, beelden en sarcofagen. De laatste avond bezochten we de Santa Dorotea. In deze kerk stond een beeld van de heilige Dorotea en ernaast een beeld van de heilige Antonius; deze was de favoriet van mijn vader.