Pelgrims onderweg en een zingende Italiaan

Italië, Altopascio

Deze morgen was het fris. We gingen eerst naar een barretje voor "ontbijt". Onderweg kwamen we verschillende pelgrims tegen; 3 Italiaanse vrouwen, 2 Duitse mannen en de ons al bekende drie Fransen uit Nantes. Ook zagen we de Tilburger weer die we kort geleden ontmoet hadden.

Er was regen voorspeld maar het weer viel toch mee; we hadden af en toe een buitje maar over het algemeen scheen de zon. De route vond ik tamelijk saai, veel asfaltwegen. Onderweg in een dorpje kwam een man ons toezingen, hij wilde ook een praatje maken, maar Italiaans verstaan was nog moeilijk, zeker als men zo snel sprak.

Lili en Angelique hadden "snelle Jelles" bij zich, die had ik lang niet meer gehad, en dropjes!
We kwamen om ongeveer kwart voor twee, na ongeveer 17 kilometer, bij hotel Paola in Altopascio. Het was weer lekker luxe met handdoeken en lakens.

Altopascio is een klein stadje. In het historische centrum ligt de San Jacopo Maggiore uit het einde van de 11de eeuw. Rond de tiende eeuw stichtten de Ordine dei Frati Ospitalieri di San Jacopo een hospitaal voor de burgerbevolking en voor de slachtoffers van militair geweld, maar ook voor pelgrims. Aan dit hospitaal waren een klooster en de kerk verbonden.

Het was fris buiten, we dronken iets in een bar en aten daarna bij een pizzeria.

Ha Dorothee en Els, Je hebt kennelijk nog genoeg energie, Doro, om meerdere verslagen op eenzelfde dag te schrijven! Ik pas me wel aan: ik schrijf wel meerdere reacties vandaag, als jullie dat goed vinden! Ik lees dat het toch wat frisser begint te worden! Maar gelukkig valt het met de regen best wel mee. Eigenlijk was het alleen echt slecht op de eerste dagen van jullie tocht, nog in Zwitserland! Rust goed uit en een goede etappe morgen toegewenst! Groetjes uit Velp, Tom.