Kutaisi, tweede stad van Georgië

Georgië, Koetaisi

Deze dag bleven we in Kutaisi op eigen houtje, zonder onze gids. Kutaisi is de tweede stad van Georgië, na Tbilisi. Het ligt aan de rivier Rioni.

We liepen eerst naar de Sint Joriskerk, een klein kerkje vlakbij ons hotel. Daarna naar de Bagrati kathedraal, gebouwd door koning Bagrati III eind tiende eeuw. (Begin elfde eeuw verenigde deze koning oost en west Georgië tot één koninkrijk met Kutaisi als hoofdstad.) Turkse troepen bliezen de kerk gedeeltelijk op in 1692 en tijdens een Russische belegering een kleine eeuw later (ze wilden de Turken verjagen), raakte de kathedraal nog ernstiger beschadigd. De ruïnes stonden lange tijd op de Werelderfgoedlijst, maar na de recente restauratie is de kathedraal verhuisd naar de lijst van bedreigde monumenten omdat hij niet meer echt authentiek was.
Bij de kathedraal had je een prachtig uitzicht op de stad.

Er liepen vier mannen in Georgische klederdracht met instrumenten rond en eentje in normale kleren. Die laatste probeerde toeristen te laten betalen voor een optreden, hij was hun "manager". We vonden het wel leuk en Maarten betaalde wat hij vroeg. Ze zongen twee liedjes en begeleidden zichzelf met een soort gitaren en blokfluiten. Daarna wilde "de manager" mij een blokfluit verkopen maar hij vroeg er wel erg veel geld voor. Ik dacht dat hij tien lari bedoelde, maar het was 100 lari, dan zou ik ongeveer 33 euro moeten betalen en dat vond ik teveel. Ik wilde dus niet maar hij bleef maar aandringen, zakte wat met de prijs. Toen drong hij bij Maarten aan. Wat een vervelende man was dat! We hebben niet toegegeven. Toen was hij boos.

Via trappen daalden we af naar het centrum, we kwamen eerst in het oude gedeelte met veel kleine winkeltjes. Het zag er wat armoedig en niet zo netjes uit. Er was ook een grote, overdekte markthal waar Leny en ik even gingen kijken. Het zag er leuk uit vond ik, er werd van alles verkocht.

We dronken koffie in een modernere wijk bij een soort fastfood restaurant, daar was het schoon. Daarna liepen we naar de Colchis fontein, gebouwd in 2011. Er waren vergrote modellen van oude, gouden voorwerpen opgegraven in de buurt van Kutaisi te zien, allerlei dieren. In de oudheid bestond Georgië uit twee koninkrijken; Colchis in het westen en Kartli in het oosten, vandaar de naam Colchis fontein. Hierboven heb ik verteld dat koning Bagrati III oost en west had verenigd tot één koninkrijk.

We lunchten heerlijk buiten op een terras. Het was vandaag bewolkt en dat was maar goed ook in een stad!
Ik nam de katchapuri met ei erin. Lekker maar erg zout door de kaas volgens mij.

Na de lunch bezochten we het Kutaisi State History Museum waar vele voorwerpen uit de Bronstijd en Oudheid te zien waren. Een meisje leidde ons rond en gaf uitleg. Na afloop wilde ze geen fooi.

Even rusten in een park en daarna zijn we naar de Fine Art Gallery gegaan, een museum met schilderijen uit de negentiende en twintigste eeuw van Georgische schilders. Belangrijke schilders waren Pirosmani en Kakabadze.

Met een dichte lift, volgepakt als sardientjes in een blik, staken we de rivier over, we gingen omhoog en waren alweer gauw bij het hotel.