De wasmachine

Italië, Fidenza

Alvorens we naar een barretje gingen voor de cappuccino en de cornetto (croissant) gingen we even bij de parochie aanbellen; Els had haar pet daar binnen laten liggen. Gelukkig deden ze vóór 8 uur toch al open.

De dag ervoor volgden we Sloways, die was een aantal kilometers langer dan de route van Ben. Deze dag zou dat ook het geval zijn, dus nu volgden we Ben. Zijn route stond niet overal aangegeven maar ik had de route op mijn gps staan. Zo wisselden we af tussen verschillende routes; alle wegen leiden naar Rome.

Het eerste stuk liepen we ongeveer een kilometer langs een drukke weg. We raakten aan de praat met twee Zwitsers met hond. Leuk, zo'n hond mee, maar hoe deden ze dat met de overnachtingen? Dat had ik vergeten te vragen. Eten en water voor de hond meenemen was geen probleem, de mannen hadden zelfs 2 à 3 kilo minder dan wij! Ze waren in Pavia begonnen en liepen ook naar Rome.
De route ging daarna over rustige weggetjes, overwegend verhard.

We waren ongeveer om 2 uur in Fidenza, na 19 km. Voor de sleutel van het ostello moesten we naar het gemeentehuis. We kregen kamer 2 toegewezen, een kamer met drie bedden. In de kelder waren twee douches en ook een wasmachine. Handig zo'n wasmachine, er stond ook wasmiddel en twee droogrekken. We deden ook maar eens onze lakenzakken erin die we de laatste tijd vaak hadden gebruikt en ook onze nachthemden. Na het korte programma was de was nog nat, dus toen maar het centrifugeerprogramma aangezet. Daana kregen we de deur niet open. Het hele programma nog maar eens gedraaid. Ik was bang dat de wasmachine op tilt was geslagen en dat we het deurtje niet open zouden krijgen; weg laken, handdoeken enzovoorts. In dat geval hadden we dat nog tot 7 uur bij de gemeente kunnen melden. Het deurtje ging gelukkig open en de lakenzak werd nog droog!

We bezichtigden de kathedraal die vlakbij het ostello lag. Weer een enorm grote kerk waar je er in Italië veel van ziet. De kathedraal is gebouwd op een vroegere kerk uit de laat-Romeinse tijd. Doordat het aantal gelovigen toenam, werd deze vroegere kerk uitgebreid. Deze vroegere kerk werd de crypte waar begin 13de eeuw de relikwieën van de heilige Domninus onder het altaar geplaatst werden. De legende gaat als volgt: Domninus was een bekeerde Romeinse soldaat die op last van de keizer werd onthoofd. Hij raapte zijn hoofd op in ging ervandoor. Hij viel dood neer op de plaats waar nu de crypte is.

Tegen de avond gingen we nog even op terras zitten, we zagen de Zwitsers van vanmorgen weer met hun hond en de Nederlanders kwamen even later bij ons zitten. Later zagen we het Duits meisje ook daar; we hadden haar in het ostello ontmoet. Ze woont in Turijn en begint morgen met de Via Francigena naar Rome. Ze had al Santiago gedaan, dus ze is al ervaren. Zo kwamen we op het terras meer bekenden tegen dan thuis in de stad!
We moesten daarna nog koken, we hadden ons al aardig aan de Italiaanse etenstijd aangepast! We aten vaker pas om 8 uur of later.

Hoi Dorothee en Els, Even een "inhaalslag" met twee reisverslagen!! Ook aan de foto's is duidelijk te zien dat het landschap een stuk frisser oogt dan de Po-vlakte! Wat een leuke avond, die presentatie in het nabijgelegen dorp over de Via Francigena met kaas en wijn! Zo leer je heel wat verschillende mensen kennen! En wat een avontuur met die wasmachine! Liep allemaal goed af, gelukkig! Maar ja, wat wil je: Vrouwen en Techniek............ Succes bij de etappe van dinsdag en hartelijke groet uit Velp! Tom.