Eindelijk rendieren

Zweden, Kaitumjaure

Deze dag had ik tijd zat want het was een korte etappe naar Kaitumjaure. Bij de hut stond een bordje dat 10 km aangaf, 50 m verder stond 9 km. Dat schoot op!

Elke nacht moest ik helaas naar de wc en die waren buiten. Het was krap 6 graden! Wel was het bijna de hele dag licht.
's Morgens rustig ontbeten en twee cappu's gedronken. Het zou mooi weer worden maar het was bewolkt. Er was een Nederlands stel waarvan de man niet meer goed kon lopen. Het was ineens gebeurd en hij wist zelf niet hoe. Waarschijnlijk had hij zijn voet verkeerd gezet met die stenige paden. Ze zouden nog een dag extra blijven maar waarschijnlijk moesten ze met de helikopter opgehaald worden en dat kostte 500 euro! Ik had ook gehoord dat er iemand bij de steile afdaling naar de hut was gevallen en haar arm had gebroken.
Die steile afdaling was voor mij dus een steile klim want ik ging van zuid naar noord. Het waaide niet zo hard als de dag ervoor, het was bewolkt en af en toe miezerig. Onderweg zag ik een heel kudde rendieren, ook enkele die renden. Mooi om te zien!

Tussen de middag knäckebrod en thee. Knäckebrod vult niet echt, maar dan nam ik ook nog zo'n energiereep. Ik deed rustig aan, dat moest ook wel met die stenige paden en arriveerde vóór 2 uur bij de hut. Het voordeel van vroeg arriveren was dat je dan in jouw toegewezen vertrek je bed meestal mocht kiezen en ik wilde altijd beneden (het zijn stapelbedden). Overigens vond ik de bedden lekker liggen, met een warm dekbed. Ik deelde de kamer met Ad, hij vertelde dat hij het zwaar vond die dag, dat verbaasde me want de etappe was echt kort.

's Middags een stevig buitje maar ik zat lekker binnen. Om 4 uur kwam de vrouwelijke stugvärd en omdat ik vertelde dat ik geen hout kon zagen en hakken bood ze aan om het me te laten zien. Twee Zweedse vrouwen (moeder en dochter) gingen mee. Daarna de sauna in want daar kun je je ook fatsoenlijk wassen met warm water. Na de sauna een heerlijk veganistisch gerecht van rijst, groenten en kruiden uit een zak. Ik had honger! 's Avonds scheen de zon, voor de volgende dag was helaas regen voorspeld.