Heerlijke bronbaden

Italië, Abbadia San Salvatore

De avond ervoor had de verhuurder ons verteld dat er 's morgens vroeg dieren te zien zouden zijn. Het pand lag namelijk helemaal geïsoleerd op een heuvel, waar je ver kon kijken. We stonden iets na 6 uur op en gingen buiten kijken, wachten..... Tegen 7 uur zagen we piepkleine dieren in de verte, waarschijnlijk reeën. Ik dacht dat ze dichterbij zouden zijn.

Om 7 uur werd ons ontbijt geserveerd in de keuken van ons appartement; we kregen een gebakken eitje met brood, bruschetta met tomaat (ik dacht dat dat een voorgerecht voor een warme maaltijd was!) en een stuk zelfgebakken taart met iets fruitigs erin (dat namen we mee voor onderweg). Verder nog rode druiven en een peertje, en koffie natuurlijk. Het was lekker; we moesten dan ook best veel betalen; 166 euro in totaal! Toen we vertrokken, vertelde de man dat we langs Bagno Filippo zouden komen, daar zouden thermaalbaden zijn. We hadden verteld dat we niet de oorspronkelijke route naar Radicofani zouden nemen maar de alternatieve route naar Abbadia San Salvatore. We hadden geen lange etappe, dus we konden we tijd nemen voor de thermaalbaden. Achteraf bleek dat Bagni Filippi toch niet op onze alternatieve route lag, we moesten ongeveer 2 kilometer omlopen, maar we werden beloond! Er waren daar verschillende zwavelhoudende kleine bronnen, lekker warm. Ik had nog nooit zoiets meegemaakt; het water was heerlijk warm. We waren er vlak vóór de middag, maar al gauw werd het drukker. We hadden er een heerlijke pauze, toen we uitgebadderd waren, zaten we nog een tijdje lekker op een rots in de zon.

Na een cappuccino navigeerden we naar de alternatieve route, we moesten flink klimmen. Ik vroeg nog aan Els voor de grap: "moeten we die berg over?" En ja hoor, we zaten op een gegeven moment op een hoogte van 900 meter ongeveer. We zagen Radicofani in de verte liggen op een bergtop, daar zaten alle pelgrims, ook Hans en Richard waarschijnlijk, en de drie Fransen misschien.

We kwamen rond half 4 aan in Abbadia San Salvatore, na ongeveer 18 kilometer. We hadden die dag ruim 700 meter geklommen en we waren op 900 meter hoogte geweest.
We kregen een appartement voor 40 euro. We deden inkopen bij de Coöp en liepen daarna naar de Abbazia di San Salvatore met een hele mooie crypte. Het bijbehorend Benedictijns klooster was in 750 gesticht, de kerk en crypte waren in 1036 herbouwd. De abdij was vroeger erg belangrijk voor de Via Francigena, vele pelgrims namen hier rust.
Het stadje heeft ook nog een middeleeuwse wijk, leuk om te zien; hele smalle straatjes met oude huizen.

Die avond hadden we weer eens gekookt. Pasta met groente en salade.

Heerlijk; zo'n zwavelbadje! Ruikt ook zo lekker! Geniet er nog van dames! Groetjes uit een regenachtig Roermond...

Danielle 2017-09-28 08:48:29

Dat was vast een lekker maaltje na zo'n fijne dag met onderweg een warm bad! Geniet er nog van!