Savannah en Mathilda way

Australië, Karunda

En dan the outback…. Heel veel en ook heel veel niets. Nou ja niets… termieten, die floreren hier goed, oneindig veel termietenheuvels staan hier
Wonderlijke beestjes die niet tot de mieren maar tot de kakkerlakken familie behoren.
Een termietenheuvel kan wel 10 meter hoog worden, maar zo hoog hebben wij ze hier niet gezien

De Australische termiet maakt een termietenheuvel met een opstaande kam die altijd van noord naar zuid gericht is. De bolle zijde van het nest is steeds naar het oosten en het holle deel naar het westen. Hierdoor warmt het nest niet te snel op in de zon, bovendien is de bolle zijde van het nest beter bestand tegen winderosie. De termieten maken gebruik van de windrichting om de nesttemperatuur te handhaven. Dergelijke nesten worden door de lokale bevolking als kompas gebruikt omdat ze de verschillende windrichtingen aangeven.
Aldus Wilipedia

Eindeloze wegen met wat kleine gehuchtjes eraan.
En de weg van de roadtrains.
Een roadtrain is bedacht om het vervoer over de weg op lange afstanden efficiënter te maken.
Ze mogen tot maximaal 52 meter lang zijn en 200.000kg wegen en rijden net als alle auto’s 100km.
Die 100km moet je als automobilist ook aanhouden anders loop je het risico te worden ‘opgeduwd’
In sommige dorpjes hebben ze een snelheidslimiet maar in andere dorpjes melden ze zich over de radio aan bij het plaatselijk politieburo zodat het verkeer geregeld kan worden en razen ze door.
Op sommige plaatsen zijn de wegen niet breder dan één baan, dan heeft de roadtrain voorrang en gaan de auto’s de berm in.
We slapen bij Innot Hot Springs, we zijn dol op thermaalbadjes en hier waar helemaal niets is is zo’n bad een heerlijke afwisseling.
We moeten door, het zijn heel wat kilometers om weer in de bewoonde wereld te komen en het is hier snikheet, in NL is het heet en voor de tijd van het jaar al helemaal maar hier is het normaal voorjaarsweer, het is hier 35 graden.
We rijden door Burke en Wills met een officieel inwonersaantal van 10 personen
De dichtsbijzijne grotere plaats hier is Cloncury en dat is 190 kilometer en wij vragen ons af
Wie wil er in vredesnaam hier wonen in het hart van ‘the outback’ Wij niet!

wat een gigantische dingen die op je bumper zitten of houden ze wel afstand

marjatta 2023-09-09 18:48:00

Toevallig zagen we gister iets op tv over een road train, vond het maar spannend! Ziet er heerlijk uit!

Nannet 2023-09-09 21:31:58

Stoer hoor in de bek van die krokodil en ook lachen ,Piet met die stier ! Lekker badje ook zo te zien ... je moet ze maar kunnen vinden ! Goeie reis verder ! Liefs van ons x

Tjetty 2023-09-09 21:40:20

Die road trains dat is inderdaad wel een ding, je ziet ze in de v.er te al aankomen met een grote stofwolk. Ik heb een keer e willen geteld 37 aan 1 kant !

Jan Berkelaar, 2023-09-09 22:38:13

Weer prachtige foto's en jullie gaan nu een ander deel van Australië zien .ik denk niet dat iemand van de familie in de outback is geweest. Piet lekker rustig ? dat vind jij wel fijn.