Spanje deel 2 / Oude steden

Spanje, La Cumbre

Vanaf de boot zijn we richting Cadiz gereden en even voor de stad hebben we onze eerste nacht doorgebracht en zagen ‘s morgens bij eb dat mensen met stokken liepen te zoeken tussen de stenen in het drooggevallen stuk zee. Nader onderzoek wees uit dat ze zoeken naar inktvis en we hebben een paar flinke gezien!
Vanaf vandaag gaan we weer samen verder en, hoewel het een leuke groep was is het prima, lekker in ons eigen tempo zonder ergens rekening mee te hoeven houden.
En lekker weer! Hier is het nog lekker weer, dus we maken geen haast want in Nederland is het guur.
We hebben kort in Cadiz gekeken en daarna naar Sevilla.
Wat een leuke stad, het bruist en eindelijk hebben we weer eens heerlijk gefietst.
Na Sevilla was Cordoba aan de beurt. Mooie stad lekker op de fiets rondgereden door de smalle straatjes langs de moskee/kathedraal, de Mezquita.
Die kathedraal is van oorsprong als moskee gebouwd. De bouwer liet daarvoor zo’n 780 marmeren zuilen gebruiken van omliggende Romeinse villa’s. Omdat die eigenlijk te kort waren werden er op de zuilen weer hoge bogen gemaakt wat het een bijzonder bouwwerk maakte.
Karel de V heeft toestemming gegeven om er een kathedraal van te maken en daarvoor werden weer van de in totaal 1200 zuilen 400 weggehaald.
Het centrum van de stad, en de kathedraal staan op de Unesco wereldlijst van erfgoed.

De volgende oude stad die we bekeken is bij Mérida. Er zijn daar enorm veel overblijfselen uit het Romeinse verleden, en een aantal zijn ook heel goed bewaard gebleven. Zo is daar de brug over de rivier Guadiana, 800 meter lang en met 60 bogen.
Het teatro Romano, gebouwd ten tijde van keizer Augustus. Heel bijzonder dat het 2 verdiepingen heeft, er konden 1400 mensen in die daar het liefst naar mime en pantomine stukken kwamen kijken omdat de keizer het belangrijk vond dat er Griekse stukken werden gespeeld die dan geen mens kon verstaan!
Vandaag reden we door natuurgebied Monfragüe, bekend door de Salto del Gitano, een heel steile rots die vaak in natuurseries te zien is vanwege het grote aantal roofvogels dat hier rondvliegt en hoewel het vandaag geen mooi weer was konden we genieten van de enorme hoeveelheid verschillende roofvogels
En vandaag hebben we het voor het eerst koud!
We hebben eindelijk een pomp gevonden die LPG had dus de tank is weer vol, de kachel blijft vannacht aan!

Prachtige foto’s weer. Vooral Piet op de fiets in dat smalle straatje. Doe maar rustig aan. Hier is het maar koud en nat.

Frans 2018-12-13 01:21:27

Welkomin europa ☺️

Karlijn 2018-12-13 08:15:00

Heerlijk om te zien en hoe jullie genieten. Liefs Marjan

Marjan 2018-12-13 18:42:35

Geniet nog even,voordat jullie het weten zijn jullie weer thuis, knuffels