Andere routes

Duitsland, Bayreuth

Steeds weer iets anders zien, en niet te veel snelwegen, dat is wat ik altijd probeer als ik een route uitstippel.
Soms moet je even want nooit een snelweg nemen is eigenlijk geen optie om de simpele reden dat je dan gewoon niet erg ver komt.
Deze week proberen we of we zonder tolwegen in Hongarije kunnen komen.
De route gaat door Tjechië en Slowakije en in Hongarije gaan we dan toch een vignet halen vanwege de verdere reisplannen.
Vannacht stonden we in Bayreuth, een onverwachts verrassende stad waar we spontaan besloten te blijven om te bekijken.
Het is de stad die overal Richard Wagner uitademt, overal vind je standbeeldjes met wetenswaardigheden over zijn leven.
Niet dat de man hier is geboren maar hij heeft hier een operahuis gebouwd. Een festspielhaus waar nog steeds alleen muziek van Wagner wordt gespeeld tijdens de festspielen.
Muziek van andere componisten mag hier niet worden gespeeld en dat zou ook niet klinken omdat de akoestiek van het gebouw waar 1800 mensen in kunnen daar gewoon niet geschikt voor is.
Die Wagner was een bijzondere man, je kunt gerust zeggen een heel bijzondere man!
We kennen hem alleen als componist maar hij hield zich met van alles bezig, muziek, politiek en vrouwen en zijn grote droom: een eigen theater! Om zijn festspielhaus te bouwen ging hij niet zo netjes om met mensen om aan zijn geld te komen. Bovendien was de man antisemiet.
Laten nu juist deze dagen de festspielen zijn!
Dus dacht ik, naïeveling, leuk, kijken of er nog kaarten zijn!
Die kaarten blijken dus jaren van te voren al gereserveerd te worden en kosten rond de 500 euro, toch maar niet naar een concert dan.
Vandaag reden we door naar Tsjechië en iets verder dan we dachten omdat de geplande camping vol was
‘Tja’ reageerde de Hollandse campingeigenaar
‘Als u ook niet gereserveerd hebt, maar ik kan u de weg wijzen naar een andere Hollandse camping’
Dank u vriendelijk, maar nee op allebei.
Aan reserveren doen we niet en aan een Hollandse camping in het buitenland zien wij ook geen voordelen.
En zo zijn we beland in Tóder, een Tjechische camping, zo goed als aan de route.

Prachtig daar zeg. Enne, nu alvast kaartjes bestellen voor over 5 jaar? 😉 Laf joe xx

Nannet 2022-08-02 22:11:27

wat een mooi stukje Europa

marjatta 2022-08-02 22:17:07

Het onverwachte is juist zo leuk aan jullie reis . Genieten maar en wij genieten met jullie mee. Groetjes Jan en Ria

Ria 2022-08-03 07:45:11

Lijkt me een prachtige reis. Veel plezier, Jopie

Jopie 2022-08-05 10:37:19

Wat een bijzonder verhaal weer. En de stad van Wagner. Wel erg dure kaartjes hoor. Veel plezier verder en ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Warme groet, Marjan