Dag regen!

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Zoals gemeld reizen we verder vanaf John O'Groats, hiermee is dan definitief de weg naar huis weer ingeslagen.
In Wick zijn we gestopt om het stadje te bekijken, op de parkeerplaats was een overbezorgde meeuwenmoeder haar jong aan het beschermen en vloog zo laag en krijsend over ons heen dat we moesten wegduiken!
In Berriedale konden we na een flinke wandeling de restanten zien van dat wat ooit een dorpje geweest waar herdersfamilies door the Duke of Sutherland uit hun huizen verdreven waren om bij elkaar in dit soort dorpjes de schapen voor hem te hoeden. Een wrede tijd, 15.000 mensen werden uit hun huizen gehaald om zo een productiever schapen bedrijf te runnen...
Geen wonder dat de mensen die daar hede ten dage wonen nog steeds met gemengde gevoelens denken over het prachtige Dunrobin Castle, waar de Duke woonde!
Op Black Isle zijn we met
een boot de Noordzee opgegaan om dolfijnen te kijken, een belevenis! Een groep dolfijnen zwom naast de boot mee!
Wat we niet zagen zwemmen was het monster van Loch Ness, het monster dat nu al 3 jaar niet gezien is. Die verschijningen schijnen ook verband te houden met wat er in de media verschijnt, toen er net een film was uitgebracht over het monster was er ook een record aantal meldingen dat hij gezien zou zijn!
We bezochten een disteleerderij en een vatenmakerij en weten nu dat het verschil in Ierse en Schotse Wiskey vooral zit in het stoken met turf dat ze in Schotland doen.
In Craigievar Castle hebben we kennis gemaakt met de 'naughty chair'. Iedereen die Nanny Jo Frost wel eens heeft gezien op tv weet wat het is, maar hier stonden de echte! Een hoge stoel met een kaarsrechte rugleuning, leunde het kind teveel naar achter, klapte de stoel achterover, zette het kind de voeten op het balkje van de stoel dan klapte hij voorover. Kaarsrechtop zitten dus!
Ten slotte bezochten we nog Dundee, een gezellige middelgrote stad en St Andrews een oude universiteits stad.

Crazy Pete nog bezig gezien bij the Speyside cooperage? Op al onze foto's is hij bewogen!

Marieke & Bert 2016-07-22 11:59:51

Als je goed kijkt, Bert en Marieke, dan zie je nog net de elleboog van crazy Pete op de foto!