Terug naar de boot

IJsland, Höfn

Die laatste dagen.... die zijn ingegaan met echt slecht weer, het regent nu voortdurend hard of heel hard en er is niets wat ons naar buiten kan lokken. Gelukkig zijn er, in ieder geval voor vandaag, dingen op het programma waarvoor we niet naar buiten hoeven en de geplande wandeling hebben we afgelast.
We hebben onze buitenactiviteiten nog juist op mooie dagen kunnen doen.
Zo wandelden we naar een thermaal badje dat gevuld wordt met warm water dat onder het mos door van de bergen afsijpelt.
Die bergen zijn in dit geval de hellingen van de vulkaan die in 2010 in heel Europa het vliegverkeer lamlegde door de aswolken die uitgestoten werden.
We bezochten het lava museum wat een indruk geeft van het ontstaan van IJsland en de invloed die vulkanen nog steeds hebben.
En daarna richting Vik met onderweg wat stops langs het gitzwarte strand wat er echt heel bijzonder uitziet al helemaal met die spierwitte golven die er overheen spoelen.
Ook onze route, die we door de laatste lekke band moesten afbreken hebben we nu vanaf de andere kant alsnog gereden om uit te komen bij Landmannaulaugar.
De rit daar naar toe was prachtig, alleen toegestaan voor 4x4 onder andere vanwege de 23 rivieroversteken waarvan de diepte onvoorspelbaar is.
Op mijn vraag aan de ranger of het met onze auto haalbaar was gaf ze met een bedenkelijk gezicht een diplomatiek antwoord:
‘I’ve seen trucks like this do this road’
Het was spannend maar zeer de moeite waard! Na een nachtje aan een waterval reden we door naar het zuiden, weer een hoogtepunt en indrukwekkender dan we hadden verwacht, een heel gebied met ijsbergen en gletsjers!
We stopten in Höfn waar we stonden met uitzicht op 3 gletsjers. Dat duurde niet lang want de wolken pakten zich samen en hingen als een gordijn om de gletsjers. De regen kwam ..... en is er nog steeds.
Vandaag was het veelal rijden en rondkijken in oude vissersplaatsen, we staan weer onder aan een waterval en morgen.... dan is het hopelijk droog en gaan we kijken of we toch niet ergens een gasfles kunnen laten vullen, ze zijn nog niet helemaal leeg, maar ik moet er niet aan denken zonder kachel te zitten en dan zullen we er maar niet over beginnen wat er hier gebeurd als er geen koffie meer gezet kan worden!
Onze laatste rijdag is terug naar de boot in Seydisfjördur, daar staan we 2 dagen op de camping om de camper op te frissen om onze weg op de Faröer weer fris en fruitig te vervolgen en om ons bezoek aan IJsland af te sluiten met een concert in de kerk.

Woow ik heb net effies all fotos bekenen... mooi daar hoor mmar het lijkt wel frisjes. Geniet nog effies lekker .

silly me 2019-07-21 23:52:39

Hoe mooi kan de natuur toch zijn. Prachtig!!

Frans 2019-07-23 12:43:11

Ja zó wil ik ook wel zwemmen! Gaaf zeg lekker warm en toch natuur. Ja en hoe heette nou toch die vulkaan, toen er niet gevlogen werd in 2011; niet uit te spreken die naam.

Anneke 2019-07-23 15:01:27

Die heet Eyjafjallajökull. Wat namen betreft zal ik IJsland niet missen om een verslag te schrijven !

RondjeChina 2019-07-23 15:44:32

Jullie durven wel hoor.Geen wonder dat die banden steeds lek zijn dat zijn toch geen wegen. Dat had met die vorige camper niet gegaan. Wel mooi natuurschoon heel wat anders. Nog een goeie reis verder.

Annie 2019-07-23 16:58:09

Prachtige foto's, genoten van jullie reis en verhalen. Ben al benieuwd naar het volgende.

Jan Berkelaar 2019-07-23 22:11:07

Is al dat gedoe om die mooie 4x4 van jullie legaal rijdend te krijgen het ineens allemaal waard gebleken he? Wat een prachtige tocht weer! En nu weer richting huis! Xx