Een groot ongeluk en een klein hoekje

Spanje, Algeciras

Van Marrakech gaan we op weg naar de volgende koningssteden, eerst Fes met een mooie Medina waar we ook de Moskee bezoeken en vervolgens naar Meknes.
Als we onze camper op een historisch plekje bij de muur parkeren komt er een auto met gierende banden achter ons tot stilstand en een mevrouw komt zeer dramatisch naar ons toe.
Een stortvloed van woorden in Berber waarvan we er geen enkele verstaan maar met niet mis te verstane gebaren laat ze ons zien dat we haar spiegel eraf gereden hebben.... wij hebben niets gemerkt, niets gehoord niets gezien.... wat te doen? Dat werd snel duidelijk toen de parkeerwacht naar ons toe kwam ‘niet geloven, niets zeggen en niets betalen....’
Ja... wat dan....
Feit is dat we een inie minie vlekje zien achter op de camper... het zou kunnen zijn... ‘niets zeggen en niets betalen’
De mevrouw heeft ondertussen haar zoon erbij gehaald en het blijft niet bij de spiegel ‘kijk schade aan mijn spatbord’ De echtgenoot wordt gebeld en komt ook in een mum van tijd aangereden en het blijft niet bij haar spiegel en haar spatbord nee het is allemaal veel ernstiger, ook haar handgreep is beschadigd.
‘Niets zeggen, niets betalen’ zegt de voorbij wandelende parkeerwacht nog eens een keer.
De mevrouw komt met haar hele familie en iemand die 3 woorden Engels spreekt naar ons toe.... ze wil het wel zó regelen, als we gewoon betalen hoeft er geen politie bij te komen, want ja, als wij willen dat de politie komt kost ons dat zowiezo al 800 dirham (€80).
Wij kiezen voor de optie niets zeggen niets betalen en zeggen dat we bereid zijn de politie te betalen.
Dan volgt het lange wachten.
Gelukkig hebben we ons huis bij ons dus we gaan aan de koffie.
Politieauto 1 stopt kijkt naar de ‘schade’ praat met de vrouw en vertrekt. Wachten..... lunchen..... politieauto 2 komt, kijkt naar de schade knikt nee en vertrekt.
Wachten...... politieauto nr 3 komt na de thee.
Deze agent heeft waarschijnlijk opdracht om er een eind aan te breien want die vraagt ons wat er is gebeurd, wil de autopapieren zien en zegt tegen de vrouw dat ze haar schadeformulier moet pakken. Dat wordt ingevuld, maar hij wil geen proces verbaal op maken.
Hij stuurt vervolgens de hele familie weg en zegt tegen ons ‘welkom in Meknes, u mag naar de Medina gaan, het is klaar’
Zonder 800 Dirham te betalen is iedereen weg en blijven we achter met de parkeerwacht, die krijgt van ons wat kadootjes want zonder hem weten we niet hoe dit afgelopen zou zijn....

Onderweg in Beni Mellal zijn er jaarlijks terugkerende wedstrijden te paard bezig, groepen die het tegen elkaar opnemen om zo snel mogelijk tegelijk over bij de scheidsrechter een schot te lossen, vooral dat tegelijk is nog een heel ding!
Volgen nog Volubilis, een Romeinse nederzetting van 3000 jaar voor Chr en Chefcheouan, een prachtig blauw stadje boven op een berg.
Onze laatste avond met de groep, we krijgen een etentje aangeboden door Hans en Nancy die deze reis voortreffelijk hebben begeleid en ‘s morgens rijden we, voor het laatst in colonne, naar de boot.
5300 km in Marokko zitten erop.
We steken over naar Algericas en gaan ons ‘rondje Spanje’ afmaken!

Wat een verhaal. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat alle verkeerde Marokkanen naar Nederland vertrokken waren maar blijkbaar hebben ze er toch nog een paar achter de hand gehouden om Nederlanders die naar Marokko gaan daar ook te kunnen oplichten. Mooie foto's dat wel. Goede reis naar huis.

Jan Berkelaar 2018-12-10 08:03:38

Geen paniek en heel veel reiservaring hebben erger voorkomen denk ik. En natuurlijk de juiste parkeerwacht op het goede moment! Voor mij is het genieten en zoveel mooie foto’s!! Goede terugreis.

Frans 2018-12-10 09:10:09

Wat een belevenis. Gelukkig redelijk goed afgelopen. Het blauwe stadje en de rest ziet er prachtig uit. ik begrijp dat jullie weer richting huis vertrekken.Een goede terugreis in ieder geval.

Marjan 2018-12-10 11:03:01

weer geen saaie reis. Wel weer prachtige plaatjes. Word je vrolijk van. Een veilige thuisreis