Taklamakan

China, Hetian Diqu

Helemaal aan het begin van de Bijbel staat 'De aarde nu was woest en ledig geworden'.....
Dat was onze indruk eerst in de Gobi, en nu in de Taklamakan woestijn. Als je dat zo leest heb je er niet echt een beeld bij,nu hebben we dat wel, en we hopen daar iets van over te brengen op jullie!
Jammer dat foto's geen diepte laten zien, het was echt machtig om te zien!
We hebben een leemdorp gezien, en meer grotwoningen.
In Turpan hebben we gezien hoe in China de irrigatie kanalen zijn ontwikkeld, en in de Taklamakan hebben we daar het resultaat van gezien, een weg van 520 km door de woestijn, en langs de hele route aan elke kant van de weg een rij bosjes van een meter of 10.
Elke 5 km staat er een pomphuisje, daar woont 8 maanden van het jaar een echtpaar die elke morgen 'de plantjes water geven' Elke 5 km !!
Langs elke rij bosjes liggen waterslangen, Piet is even aan het rekenen gegaan en er ligt daar zo'n slordige 10.000 km waterslang langs die weg!
In de omgeving van Turpan worden veel druiven gekweekt, er wordt wijn van gemaakt, en vooral veel gedroogd voor rozijnen en die schijnen de hele wereld over te gaan, dus als je rozijnen uit China hebt liggen, die komen uit deze streek.
We hebben ook de Macaogrotten bezocht, ooit opgezet door een verdwaalde monnik, later veel gebruikt als schuilplaats voor de reizigers op de zijderoute, bij zandstormen en als overnachtingsplek.
En onderweg hier door de Taklamakan reden we door een popelbomenbos, geen sprookje maar echte reuzebomen, waarvan het hout pas na 1000 jaar gaat rotten, en wat heel bijzonder is, er zitten verschillende soorten blad aan één boom.
We hebben een nacht in Yanqi geslapen, hier worden uit de wijde omgeving tomaten verwerkt, ik heb nog nooit zóveel tomaten bij elkaar gezien! Tractoren vol in lange file's die op hun beurt wachten om af te leveren.
Nog 2 dagen, dan zijn we op onze laatste Chinese bestemming: Kasghar, ik ben benieuwd!

Wow again !! Zo zien jullie nog eens wat! xxx

Tjetty 2015-08-22 18:44:10

Wow wat een bomen! Woest en ledig, wat voel je je dan klein he? Ziet er op de foto ( zonder diepte inderdaad ) al prachtig uit! Goede reis weer morgen. Love yous xoxo

Nannet 2015-08-22 19:50:33

Prachtige foto's.Jullie zitten in de woestijn en wij hebben de sail gevaren prachtig weer dat was ook mooi maar wel heel wat anders.

Annie 2015-08-23 00:58:40

Schitterende verhalen en bijbehorende plaatjes. Heel indrukwekkend. We zijn jaloers op jullie.