De Hooglanden

IJsland, Hella

De route door de hooglanden is adembenemend mooi!
Het is op foto’s niet eens een beetje zo mooi dan in werkelijkheid!
Wat niet zo mooi is zijn de wegen, die zijn echt vreselijk slecht, het is geen 4x4 rijden het is een pad over heel scherpe stenen vandaar ook verleden week al de eerste lekke band toen we onze eerste rit in de hooglanden maakten.
Maar zoals gezegd het is er prachtig en het gehotseklots hebben we er dan graag voor over.
Zeker als je dan aan het eind van de dag bij de warmwaterbronnen van Hveravellir bij een thermaal badje kan overnachten.
Na zoveel gehobbel door al die lava is de kustroute naar Isafjördur een frisse verademing zoveel groen en dan als verrassing komen we in Siglufjördur met een camping midden in het stadje pal aan de haven. We bezoeken het haringmuseum, 3 gebouwen vol met IJslandse geschiedenis. Boten en volledig ingerichte huisjes kun je hier van binnen en van buiten bekijken. Geen wonder dat het de Europese museumprijs won!
En dan weer terug over de pistes (zo heten die steenslag/hotseklots wegen) naar het zuiden.
Op deze route wat grotere rivierdoorsteken dat vinden we leuk! Minder leuk was dat onze tweede achterband er dit keer aan moest geloven toen we een riviertje overstaken dat zo heftig was dat ook binnen niets meer zijn plaats stond.
Van banden verwisselen is geen sprake, dat is op deze plaats onmogelijk dus hebben we de band opgepompt en zijn gaan rijden onderweg steeds stoppen om weer op te pompen.
Nu rijden we optimaal! We hebben nieuwe achterbanden en een reserveband, nu kan het echt niet meer mis gaan! De oude banden hadden we anders terug in Nederland laten vervangen en naar nu blijkt, zijn de banden voor dit soort auto’s in IJsland goedkoper dan in Nederland.
Vandaag weer met frisse moed op pad, zo langzaam aan weer richting boot, maar we hebben nog een week op IJsland tegoed en nog heel veel mooie plaatsen te bekijken!

je moet er wel wat voor over hebben. Zo'n 3 in een pan lijkt me super handig

marjatta 2019-07-16 19:43:55

Ik volg jullie reis en de daarbij horende avonturen met veel plezier. De foto’s zijn, zoals ik gewend ben van jou, prachtig. Wat een geweldige natuur!! Zo’n grote badtobbe met warm water lijkt me wel iets voor de komende winter. Groetjes uit Heerlen