Dublin

Ierland, Dublin

De route van Cork naar Dublin met hier en daar een slinger, en de snelweg vermijdend is minder spectaculair als de Wild Atlantic Coast Way, maar we hebben mooie dingen gezien.
In Middleton hebben we de oude Jameson disteleerderij bezocht, met een enorm waterrad om stroom op te wekken waar de fabriek op draaide.
In Ardmore staat weer zo'n abdij waar een begraafplaats van is gemaakt, en daarbij ook een 'Repelsteeltje' toren.
Die worden zo genoemd omdat het haast onmogelijk is om er in of uit te komen, de deur zit 5 meter boven de grond. In de middeleeuwen als de abdij werd aangevallen, werden alle boeken meegenomen de toren in en werd de hele vloer opgehesen tot boven de deur.
Kilkenny is een typisch Ierse stad met een sfeer die op de foto niet te proeven is, leuke winkeltjes en pubs.
Het valt ons op hoeveel echt heel oude gebouwen bewaard zijn gebleven.
Rock of Cashel is zo'n plaats, en met een mooi verhaal.
Het was een abdij waarvan de bisschop alle acht koorleden een zegelring had gegeven, op vertoon van het zegel hoefden ze daarvoor niet voor hun boodschappen te betalen.
Aangezien ze allemaal uit de buurt kwamen leenden ze allemaal hun zegelring uit aan elk familielid dat boodschappen moest doen... Dat is een poos gelukt, maar toen de bisschop er van hoorde was het snel afgelopen, van de ene op de andere dag werd de ring waardeloos!
Voor het eerst deze reis bezochten we een gebouw wat we niet allebei even bijzonder vonden, of eigenlijk toch wel....
Piet vond het bijzonder lelijk, ik bijzonder romantisch....
Een gróót huis, ooit gebouwd door de rijkste Ier die helaas overleed voor het af was. Jaren later geërfd door een nichtje dat op haar 15e jaar trouwde en op haar manier het sombere gebeuren wilde opfleuren door er lichte muren en grote ramen in te maken. Tja... dan is het niet meer in oorspronkelijke staat, maar het hele verhaal erbij.... dat maakte het voor mij toch mooi!
En dan Dublin, een niet heel bijzondere stad, maar het hart zit er nog in! Tempele Bar is het centrum en dat bruist!
En in Dublin een Calatrave brug... 16.000.000 Euro en gebouwd in Rotterdam...
"Yeah yeah... somebody's got to pay for all these wooden shoes"

Een Calatrava brug wat leuk om dat tegen te komen in Dublin. Hier in Hoofddorp hebben wij drie van die mooie bruggen , helaas moeten ze ieder jaar op geschilderd worden. (kosten 1 miljoen)

Ria 2016-06-26 09:59:18

Mooie foto's en prachtige verhalen. Nu zeker voorbereiden op de Schotse whisky ? Veel plezier nog.