Kandovan

Iran, Kandovan

Vandaag hebben we een uitstapje gemaakt naar Kandovan, een stadje op 2500 meter hoogte met veel rotswoningen, het waren de extra kilometers zeker waard!
We gaan hiervan in Turkije meer zien, maar het was een prachtig voorproefje.
We vonden het ook lekker om even samen erop uit te trekken.
De groep ging een moskee bezoeken, maar wij zijn verzadigd wat moskeeën en mausolea betreft, dus we hebben ons eigen plan getrokken.
Dat is niet voor het eerst, we hebben dat vaker gedaan en ook wel meerdere dagen.
Normaal gesproken sta je met elkaar op een overnachtingsplaats, daar wordt dan de rit van morgen besproken, hoe je kunt rijden, wat er onderweg zoal te zien is en dat soort dingen.
Sommigen vertrekken al om een uur of 6 anderen om 8 uur, en wij zijn eigenlijk altijd als laatste van de groep omdat we op die manier op het heetst van de dag lekker rijden met de airco aan.
Onderweg kom je elkaar wel eens tegen, maar iedereen rijdt zo zijn eigen rit in zijn eigen tempo en zo kun je stoppen waar je wilt.
We zijn aan onze laatste dagen in Iran bezig en brengen die door in het 'modernere' Iran.
Zo stonden Isfahan en Teheran op het programma. In Teheran stonden we bij het mausoleum van Khomeini, er kamperen daar heel wat mensen om het mausoleum te bezoeken, en Piet werd uitgenodigd om met de buurman een waterpijp te roken.
Teheran ligt onder een dikke laag smog, en de kinderen verheugen zich elke winter op de smogvakantie, naar gelang hoe ernstig de smog is worden voor enige dagen overheidsinstanties gesloten en mag er in de stad geen auto gereden worden, veel mensen trekken er dan op uit.
De hoofddoekjes zitten hier in de steden wat meer op het achterhoofd wat zodra je een dorpje binnenrijdt ongetwijfeld als zeer ongepast zal worden bestempeld want daar gaan alle vrouwen gebukt onder hun grote zwarte Tschador.
Dat ding (dat capeachtige ding) heb ik in de wilgen gehangen, ik doe het niet meer!
Het hoofddoekje is echt mijn grens en dus wordt ik als het ergens verplicht is opgevangen door vrouwen die me een Tschador omhangen en zorgen dat al het nodige bedekt is.
Stel dat er een man langs loopt en er piept een plukje haar onderuit, en dat is heel goed mogelijk want mijn in China veel te kort geknipte haar begint gelukkig weer aan te groeien.
In Shiraz hoorden we dat de gelijknamige wijn daar oorspronkelijk vandaan komt, maar door het alcoholverbod worden de Shirazdruiven tegenwoordig vroegrijp geplukt om er azijn van te maken! Zonde! Hoe kunnen ze?! Je moet weten dat Shiraz mijn lievingswijn is om te snappen hoe ik tegen elk te vroeg geplukt trosje druiven aankijk! Die liggen overal te koop, notabene om groenten in het zuur te leggen!
Wat we ook ontdekten is dat er op sommige huizen twee verschillende deurkloppers zitten, een ronde en een rechte en wat blijkt? Het zijn een dames en een herenklopper, de damesklopper heeft een aanzienlijk lichter geluid dan de zware mannenklopper en dat is handig, want als een vrouw aanklopt kan mevrouw opendoen zonder eerst haar hoofddoek om te hoeven doen.
De Iranezen hebben een bijzondere manier om hun oorlogsslachtoffers van de oorlog tegen Irak te gedenken, in elke stad vind je een groot bord met daarop de foto's van degenen die uit die stad gesneuveld zijn, of er staan grote foto's langs de straat, indrukwekkend om te zien, het zijn er zóveel!
We hebben de laatste dagen veel mooie plekjes gezien, in de steden, maar ook daarbuiten....,
Iran is een prachtig land, en als de Iranezen er wat zuiniger op worden wordt het nog véél mooier!

Leuke verhalen en foto's!

Timo 2015-10-17 21:37:34

Leuk weer Rietje ! Al die verhalen ! En zo zitten jullie alweer bijna aan de 20.000 km ! En wie had dat gedacht ..... Piet aan de wterpijp ! Mooie foto's , jullie hebben weer een hoop gezien ! Xx Tjetty

Tjetty 2015-10-17 22:31:41

haha wat gaaf van die deurkloppers! en goed dat jullie lekker je eigen plan trekken voor zover dat kan, het is tenslotte JULLIE reis! xxx