Over grenzen gesproken....

Turkmenistan, Daşoguz welaýaty

Vroeger aan het traporgel bij opa en oma in Elburg zongen we een lied wat begon met
'Er zijn geen grenzen, aan Jezus macht'
Wij geloven dat nog steeds, maar hebben nu wat grenzen gezien, die zeg maar 'grensoverschrijdend' zijn!
Offe... 'die alle grenzen te buiten gaan'
Vandaag hebben we de grensovergang van Oezbekistan naar Turkmenistan ervaren.
Een tijdrovende klus. We stonden om half 9 voor de grens om Oezbekistan te verlaten, en waren om 6 uur vanavond geregistreerd in Turkmenistan.
Onze 'nieuwe' gids had het al voorspeld, om zes uur mogen ze naar huis, dus rond kwart voor zes kun je zien dat ze best hard kunnen werken en jawel hoor, precies om zes uur kwam Piet de controlepost uitrijden.
Alle grenzen gaan we 'gescheiden' over, het ene poortje is voor de bestuurder/eigenaar, en het andere poortje is voor de bijrijder.
Tot de laatste controlepost kan ik steeds terug naar de camper, maar na het laatste stempel moet ik buiten wachten tot de camper is gecontroleerd.
Zo ook vandaag, zowel bij de uitreis als bij de inreis en als alle stempels zijn gezet dan kunnen we weer verder.
Het ging ietsies anders, normaal eindig je bij het laatste hek waar nogmaals gekeken wordt of alle stempels op alle paperassen staat en nu we daar aan kwamen rijden zei de gewapende soldaat "controle" en wees op de deur. Nou uhm .... Oké zeker een extra controle, dat kan ...
Éénmaal binnen werd onmiddellijk de koelkast 'gecontroleerd' en de man eindigde zijn controle in de la waar de lekkernijen liggen.
Gewapend met zijn kalasjnikov, een biertje, een zakje chocola en onze M&M 's waar we zo zuinig op waren verdween hij in zijn controlepost.
Dat was het dan, daaag Oezbekistan!
Onze laatste dagen waren de leukste, we waren in Chiva, waar je echt de sfeer van de zijderoute nog steeds kunt proeven en we hebben in een yurtenkamp in de woestijn gestaan waar we de ruïne van woestijnvesting hebben bekeken, van hieruit werd de rivier bewaakt en konden de karavanen veilig overnachten.
Wij overnachten in Dashoguz, onze eerste plaats in Turkmenistan, dat we de komende 5 dagen in konvooi en met politiebegeleiding doorkruisen.

Wat een verhaal! Boeven zijn het ;-)

Anneke 2015-09-19 19:24:08

Like !

Timi 2015-09-19 19:33:47

Leuk weer even wat van jullie te horen ! Wat eemn gedoe hé ! Blijf er van genieten ! Knuffel xoxo

Tjetty 2015-09-20 11:21:58

Hahaha Zit hier gewoon te schateren.. in beslag genomen M&M's. Dealers zijn jullie :D

Astrid 2015-09-20 16:36:50

sorry voor een zo late reactie lang geleden dat ik jullie verslagen gelezen heb. Wat een toestand weer en jammer van je m&ms heb je nu zeker helemaal zin in. Nog even wachten tot in de stad neem dan ook een reserve zak extra Hier alles ok vergeet niet te genieten van al het andere Groet van mij en bernard.

jeannette 2015-09-20 19:25:48

Zonde van die chocola en bier, en dat moet je ook zeker met een kalasjnikov komen halen bij jullie want voor minder geven jullie ze natuurlijk niet mee. Leuke foto trouwens van die tenten met de campers. Het hele dorp is gelijk verdubbeld met jullie komst ;-)

Kim 2015-09-21 11:25:56

Jullie maken wel wat mee! Leuk hoor al die reisverslagen en de foto's . We blijven jullie volgen op afstand. Groetjes van Ruut en Jolanda.