Kirgistan

Kirgizië, Bishkek

'Wees alstublíeft voorzichtig, ze rijden hier als gekken!'
Kijk voor Piet is zo'n uitdrukking een uitdaging, maar ik wordt niet vrolijk van zo'n opmerking!
We hebben voor de verandering weer eens een ziekenhuis van binnen bekeken. Piet is met zijn verkeerde been uit de camper gestapt, en behalve dat de prullenmand niet meer aan de deur kan hangen heeft hij ook zijn hand bezeerd.
Het leek allemaal best mee te vallen, maar die hand werd dikker en dikker en toen de reisleiding die hand zag was de taxi snel besteld.
Een röntgenfoto wees uit dat er niets gebroken is, maar zijn spieren zitten niet goed, kortom rust, gips, mitella en ik weer alles rijden!
Kirgistan is prachtig! We genieten met volle teugen van de natuur.
Het was even een overgang, rond de 35 graden in China en nu werden we wakker in de sneeuw!
Overdag is het heerlijk rond de 20 graden.
We hebben op veel plaatsen overnacht op een natuurplaats, één nacht hebben we gestaan bij een overnachtingsplaats uit de tijd van de zijderoute, in Kigizië het enige bouwwerk uit die tijd. Wat dan wel weer grappig is, is dat de meningen over wie er sliep verdeeld zijn. Sommigen zeggen dat het de karavaan was die met kamelen en ezels hier een pleisterplaats hadden, anderen zeggen dat het een roversverblijf was die hier rijke kooplieden gegijzeld hielden, en dat zou ook zo maar kunnen.
En toen we vertrokken stonden we oog in oog met een Kirgizische Alpenmarmot!
Verder nog wat pech onderweg..... Een lekke band die met vereende krachten werd verwisseld onder toeziend oog van Piet voor wie dat volgens de mannenclub niet goed is en we zijn in het zand verzakt geraakt en door een grote oud Russische vrachtwagen weer losgetrokken, zo beleef je nog eens wat.
In Bisjkek hebben we voor het eerst sinds Piet's ziekenhuis avontuur in China weer gefietst, voorlopig dus een éénmalige actie, tot die hand weer genezen is. Trouwens, met röntgenstralen nemen ze het zo nauw niet hier, de deur staat op een kier, en als je naar binnen wilt dan kan dat gewoon, ongeacht of het lampje boven de deur brandt.
Vandaag was weer een prachtige rit met veel bergpassen, morgen rijden we door naar Osch, daar kijken we dan weer met andere Ogen naar, omdat daar een bekende van ons gewoond heeft.
Cultuur historisch is er niet veel bijzonders hier, onze gids verontschuldigd zich daar zelfs voor, maar de natuur maakt dat dubbel en dwars waard, en cultuur ?
Daar krijgen we heel veel van in ons volgende land : Oezbekistan !!

Zeker in Tash Rabat geslapen, Mooi is het daar. Bij ons stond daar 1 yurt met een familie die daar woonde. Nog maar verder genieten, en voorzichtig met Piet Groeten Dick en Ria

van Santen 2015-09-06 15:26:47

Nou aan die arm kun je wel een prullenbakje hangen zeg.... Mooi hoor, dat watertje tussen de bergen of klinkt dat heel oneerbiedig? Take care! Knuf xx

Astrid 2015-09-06 17:43:56

Een prachtige lach bij een mooi verpakte arm. Beterschap, goede reis verder en geniet!

Geke en Erik 2015-09-07 10:10:27

Like !

Timo 2015-09-07 18:22:19

Rietje volgens mij ben jij jarig als het goed is.Gefeliciteerd en nog veel goede reis dagen.Hou jij je maar taai want je echtgenoot zit in het verband. Succes verder en een fijne dag.

Annie 2015-09-07 18:34:37

nou nou het gaat lekker met Piet he...... Hopelijk gaat het van nu smooth, en geen problemen meer maar dat weet ik nog niet want ik heb al een poosje niet geken maar dat ga ik nu doen.... teminste als Bella dat toe laat. Mooi hoor al die foto's .