K’gari (Fraser Island)

Australië, Rainbow Beach

Vroeger Fraser Island nu K’gari (paradijs)
De nieuwe naam is door de oorspronkelijke bewoners van het eiland bedacht en het is een toepasselijke naam, wat is het er super mooi!
We vertrokken om 6uur ’s ochtends met de veerboot van Rainbow beach naar het eiland en werden daar opgewacht door Roland, de laatste van de familie die nog op het programma stond om te bezoeken.
Roland woont en werkt op het eiland en we konden bij hem logeren in het prachtige huis boven op het duin.
K’gari is het grootste zandeiland ter wereld en het heeft ons verbaasd hoeveel prachtige bomen en planten hier groeien en waar je ook staat het is een waar vogelorkest!
Roland liet ons de mooie plekjes van het eiland zien waar mensen mogen komen. Een deel van het eiland is afgesloten woongebied een ander deel natuurreservaat waar toeristen niet mogen komen.
Daar groeit bv de King Fern, niet voor niets zo genoemd want de bladeren kunnen een meter breed worden en de stengels tot 8 meter lang.
De plant heeft geen enkele verhouting en blijft rechtop staan door het vele water dat hij vasthoudt Breekt er een blad af of wordt het afgesneden dan loopt het water er in 1 keer uit en is de plant ten dode opgeschreven.
Hij is dan ook zeer zeldzaam en komt maar op een paar plekken ter wereld voor omdat hij met z’n voeten in het water staat dat precies de goede mineralen voor overleving moet bevatten.

We hadden voor deze 2 dagen 4x4 auto’s
De snelweg hier is over het strand, er ligt op het hele eiland geen asfalt.
Vanmorgen bezochten we een scheepswrak.
De SS Maheno was een marineschip van Nieuw-Zeeland dat in de eerste wereldoorlog dienst deed als zee hospitaal. Het heeft vele gewonden vervoerd. Na de oorlog werd besloten dat het schip niet meer voldeed, de motoren waren niet sterk genoeg en het schip werd verkocht aan Japan.
Tijdens het verslepen daar naar toe kwam het in een een cycloon terecht en is het op Fraser Island vastgelopen, na vele pogingen om het vlot te trekken hebben ze het opgegeven en het schip bleef hier achter.

Dit eiland staat bekend om de dingo’s, je komt ze op het strand dan ook regelmatig tegen.
Roland kon er heel wat over vertellen, hij heeft 6 jaar bij de politie op Fraser Island gewerkt en is nu met pensioen.
Er leven rond de 250 Dingo’s en het worden er op natuurlijke wijze niet meer, er is een soort recht dat de sterksten overleven, van ieder nest van ongeveer 6 pups blijven er gemiddeld 2 in leven de rest raakt door gevechten gewond, de meesten door inwendige bloedingen maar Roland heeft ook gezien dat ze hun bloedeigen pupbroertje de zee in blijven jagen tot hij verdrinkt. De natuur is hard!

Na de overtocht terug nemen we niet alleen afscheid van Roland maar ook van Matthew en Dianne, de Aussiebroer van Kim en zijn vrouw.
Het voelde als familie en we gaan ze vast nog een keer terug zien.

Prachtige foto’s weer.

Nannet 2023-08-23 17:42:33

Prachtig! En man wat een sneu verhaal, blij dat ik dat niet hoef zien gebeuren 🥲

Karlijn 2023-08-23 18:52:25

Wat een prachtige foto’s

CorWilmareisdagboek 2023-08-23 18:53:39

Wat leuk dat jullie ook bij Roland geweest zijn wat heel bijzonder daar. Bedankt iedere keer Rietje voor je verslag.

Annie 2023-08-23 22:42:29

Mooi verhaal, mooie foto’s. Het roept weer herinneringen op van ons bezoek aan het eiland.

Jan Berkelaar 2023-08-24 08:37:43

wat een kleurenpracht

marjatta 2023-08-24 14:22:33

Weer een prachtig geheel over dit traject.