Turkmenistan

Turkmenistan, Aşgabat

Wij noemen het Absurdistan.
Sprakeloos, met stomheid geslagen zitten we in de touringcar die ons door Asjrabat voert.
De tegenstelling met onze woestijnrit gister is té groot!
Heel bijzonder was het het om met de groep te eten bij de 'gaskrater' met een doorsnede van 80 meter, en 20 meter diep.
De meningen over hoe dit is ontstaan verschillen, maar één ding is zeker, tijdens een gasboring door de Russen is het tot een ontploffing gekomen en nu, 30 jaar later brandt het nog steeds.
Bijzonder, het mausoleum, als je erin staat staan er in het dak 365 sterren voor de dagen, 12 open en 12 gesloten ramen voor de uren van de dag en de nacht, 12 bogen voor de maanden en 4 zuilen voor de jaargetijden.
Kwamen we gister door dorpjes waar het leven bestaat uit zand happen, waar de straat over een lengte van meer dan 100 km zó slecht was dat we niet harder konden dan 15 / 20 km, waar er zó weinig van het brugdek over was dat we er 'wijdbeens' over heen moesten rijden omdat er delen van zo'n 60cm breed verdwenen zijn,
zo rijden we vandaag door Asjrabat waar de president resideert.
Alle gebouwen moeten worden bekleed met wit marmeren tegels die worden ingevoerd uit Iran, zoals sinds 2014 alle auto's die in deze stad worden verkocht ook wit moéten zijn.
Auto's worden ook dagelijks gewassen, anders zijn ze niet wit genoeg, de politie houdt je aan om er op te attenderen, iemand met een greintje respect voor de president rijdt niet in een 'vieze' auto!
De straten die door de president gebruikt worden, worden dagelijks gewassen en ook de gebouwen waar hij zou kunnen komen worden dagelijks bijgehouden, deze stad ziet er dankzij de president smetteloos wit uit.
En die gebouwen waar hij kan komen, dat zijn er nogal wat, hij is namelijk minister van vele departementen, en elk departement heeft zijn eigen met prachtige glanzend wit marmer beklede gebouw.
Er zijn grote parken, allemaal met veel fonteinen en sierlijke lantaarnpalen.
Die fonteinen zijn op zich al bijzonder, omdat dit land voor 80 % uit woestijn bestaat, je kunt hier dus niet spreken van water in overvloed, maar de president maakt het mogelijk, want deze stad moet er prachtig uitzien, zeker met de Aziatische spelen die hier gehouden worden in 2017 in het vooruitzicht!
Gisteravond hebben we een rondrit gemaakt om 'Asjrabat bij nacht' te zien.
Alle gebouwen straten en parken worden in alle kleuren van de regenboog verlicht.
De straten die door de president worden gebruikt hebben zelfs verlichte middenstrepen.
En vragen stellen doen we hier niet meer, we kennen ondertussen het antwoord....
"Omdat de president het zegt"
Het 'hart' van de stad hebben wij niet gevonden, het openbaar toilet op de markt wel, keurig schoon kun je daar met z'n vijven op een rijtje plassen, daar raken we ondertussen al aan gewend, maar ook hier is de tegenstelling té groot toen we ontdekten dat het vieze vervallen hok achter ons hotel het personeelstoilet bleek te zijn!
Is het zo duidelijk waarom wij Turkmenistan Absurdistan noemen?

Like !

Timo 2015-09-23 23:56:10

Ik kan me jullie verbazing goed voorstellen, wij zijn hier vorig jaar ook geweest. De gaskrater, ons werd verteld dat de Russen een foutje maakten bij het boren, er ontstond een gaslek en men dacht, laten we het maar aansteken dan brandt het vanzelf uit. Niet dus. En Ashgabat: Grote brede boulevards met weinig verkeer maar uitgerust met de meest fantastische verkleurende straatverlichting. En allerlei gebouwen in waanzinnig luxe uitvoering. Ongelofelijk in dit land, je moet het zelf gezien hebben. En dat hebben jullie nu. Fijne reis verder, Iran is ook heel mooi!

Dick van Santen 2015-09-24 13:38:35

Ja Rietje, het is me duidelijk. Ik vraag me alleen af waarom mensen, in dit geval de president, met zoveel grootheidswaanzin niet teruggefloten worden. Het moge duidelijk zijn dat hij zelf de hand op zijn knip houdt en het klootjesvolk voor de kosten zal moeten opdraaien. Het is goed dat jullie al die gekkigheid constateren en met ons delen. Ondanks al het gemopper in ons kleine landje is het hier zo beroert nog niet. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag. Goede reis.

Cobus 2015-09-24 13:54:44

Inderdaad absurd. Die benen gaan trouwens ook een eind omhoog zeg. Is dat ook vanwege die bruggen? ;) Wat een belevenis. Leuk weer te horen. Goede reis. ..

Astrid 2015-09-24 17:31:23

Hebben jullie de camper al gewassen ? voor de president ha ha Ik ben heel blij dat mijn wieg hier heeft gestaan, want we mopperen wat af , maar wat is het hier toch allemaal goed geregeld. Rietje je verslagen zijn geweldig , we genieten er steeds weer van. Goede reis verder.