Wind en Water

Iran, Fars

Vandaag zijn we op weg naar Isfahan, het is zo'n beetje het einde van alle woestijritten tijdens ons
'Rondje China' behalve het randje dat we schampen op weg naar Teheran volgende week.
Tijd, dacht ik, om iets te vertellen van wat we hier in de woestijn zoal hebben gezien en geleerd.
Net als in China wordt er veel aan irrigatie gedaan, alleen hier wordt het water in de putten gekoeld door middel van windtorens die het water echt koel houdt waardoor het de hele zomer koel blijft.
Dat water komt van de bergen. Die zijn hier niet begroeid waardoor er als het regent, een enorme hoeveelheid water de bergen afkomt. Dat wordt via kanalen naar grote diepe putten geleid waar het dan wordt opgeslagen en gekoeld.
Die windtorens zijn echt super bedacht!
Het zijn vierkante torens die zo gemaakt zijn dat er een circulatie komt die de lucht koelt.
Aan de kust wordt dit ook toegepast op de huizen.
Wij zijn daar weggevlucht, midden in de nacht 31 graden met een luchtvochtigheid van 95%, is meer dan goed is voor een mensenlichaam!
Je ziet er ook geen mensen op straat. Van 12 tot 5 uur is alles gesloten, potdicht zelfs!
Om die tijd is het steeds zo rond de 40 graden, tot 49 graden is het geweest!
Wij zorgen dat we rond die tijd rijden, airco aan en gaan! En dat berekenen we dan zó, dat we na 5 uur aankomen, overleven in de woestijn!
Wie de woestijn niet hebben overleefd, maar dan door heel andere oorzaak, zijn de Amerikaanse helikopter piloten die hier in de woestijn in het diepste geheim probeerden een reddingsactie op touw te zetten om de gijzelaars te bevrijden die destijds in de ambassade in Teheran werden vastgehouden.
Behoorlijk indrukwekkend om te zien, er is een hek om de helicopters geplaatst en een Moskee bij gezet waar mensen naar toe kunnen om Allah te danken dat hij hier zijn grootheid heeft getoond!
Daar ga ik hier verder niet op in, ik denk dat wel duidelijk is hoe wij daarover denken zonder verdere uitleg!
Nog een aardig staaltje van menselijk vernuft zijn de ijskelders. Ook al een grote koepel, deze met een grote muur erlangs, die muur staat op het zuiden en aan de schaduwkant werd een geul gemaakt waar 's winters water in werd gezet dat dan 's morgens als ijsblokken over een glijbaan de kelder in kon glijden.
In de zomer was dit dan de gemeenschappelijke 'koelkast' waarin je ruimte kon huren.
En dan zijn er tot slot nog de 'gewone' waterputten, zonder verdere irrigatie kanalen maar die alleen gevuld worden door een greppel om de koepel en verder ook niet gekoeld worden.
Ze worden gebruikt om het vee, schapen, geiten en kamelen, te drinken te geven.
En zo komen we ook weer steeds dichter bij huis, nog 6 weken, dan zijn we weer in Nederland terug, maar voor die tijd gaan we nog van alles zien en beleven, en we kijken uit naar de komst van Ben en Anneke, nu al over drie weken!

Vandaag twee vliegen in één klap. Gisteren het verhaal over de vriendelijkheid van het Iraanse volk en vandaag over hun slimheid om in een woestijn te kunnen overleven. Ja mensen zijn creatieve wezens als het gaat om de weerbarstigheid van de natuur.En vriendelijkheid, dat ontmoet je bijna overal. Het is meestal aan de top waar het wringt. Macht en poen zijn de grootste struikelblokken. Rietje, het waren weer twee mooie verhalen. ik kan niet wachten op de volgende. Goede reis.

Cobus 2015-10-09 13:51:33

Luchtvochtigheid van 95 %.. O jee. Mooie verhalen, indrukken, wat kun je goed vertellen, de tijd vliegt inderdaad. Goede reis xx

Astrid 2015-10-09 16:28:18

Ja ja .... alweer een verhaal , ze volgen elkaar steeds op ! Volgens mij is het in werkelijkheid nog veel indrukwekkender dan wij ons voor kunnen stellen ! Enn toch denk ik dat je zo zoetjes aan inmiddels wel een beetje naar huis gaat verlangen x lieve groet en .... tot over 6 weken xx