Marrakech

Marokko, Tamallalt

‘Wanneer zijn jullie in Marrakech en hoe zouden jullie het vinden als we komen?’
Zo begon het iets meer dan een week geleden en alles klopte, het is gelukt!
Karlijn en Nannet hebben ons opgezocht, 2 nachtjes, 1 dag kort, maar zo leuk om even bij elkaar te zijn! Ik denk ook gelijk terug aan de VS, hoe leuk was het dat Peter en Kim kwamen!
We hebben met z’n 4en in een Riad geslapen. Een Riad is een gastenverblijf waar vroeger de handelsreizigers verbleven, op de binnenplaats werden de kamelen geparkeerd. Tegenwoordig worden ze bevolkt door toeristen, een beetje kruising tussen een hotel en een pension.
We hebben ons prima vermaakt, Piet ging op zoek naar een masseur en ‘de dames’ hebben rondgezwalkt over de souk.
In Marrakech loop je van de ene in de andere souk en je kunt er letterlijk alles kopen. Je kunt er ook verdwalen trouwens, dus toen Piet ons belde dat hij de weg terug niet wist konden wij hem niet helpen, we waren zelf ook verdwaald!
Een ander dingetje in de Medina (het ommuurde gedeelte van een stad) zijn de bedelaars, vrouwen al dan niet met kinderen, ouderen en invaliden, lastig want bedelen wordt hier ook als een soort bijverdienste gedaan. Toen iemand om geld voor eten vroeg nodigde Nannet hem uit om mee te komen om eten te kopen maar dat was niet de bedoeling. Net als de ongevraagde gidsen..... ook lastig. We hadden dat in Safi al meegemaakt maar ook in Marrakech schijnt het een beroep te zijn om iemand geheel vrijwillig weg te brengen, onderweg te vertellen hoe zwaar het leven is en bij aankomst te vragen of je dan wel iets wilt geven.....
Maar er zijn ook leuke kanten! Afdingen is in Marrakech een must, en de handelaren vinden het echt ook leuk om te onderhandelen, vaak als je wegloopt kun je voor de prijs die je toch al in je hoofd had iets kopen.
Opvallend zijn nog de galgen op iedere moskee, ze schijnen de richting van Mekka op te wijzen, maar waarom dat uitgerekend op een moskee met een galg moet.... wij hebben het niet met zekerheid kunnen ontdekken.
Al met al is Marrakech een bruisende stad, de hele medina staat op lijst van Unesco werelderfgoed dus de smalle straatjes waar de brommertjes (al dan niet met aanhanger) keihard doorheen knetteren zonder overgens iemand te raken zullen er voorlopig nog blijven!

Al weer een mooi verhaal met foto's. Leuke verrassing de dames op bezoek. Dat bedelen lijkt me een heel irritant gebeuren, moet je wel aan wennen (als dat voor gewone Hollanders tenminste lukt). Groetjes uit Vinkeveen.

Jan Berkelaar 2018-11-30 16:23:40

Mooi dat een blitzbezoekje zo’n mooi tapijtje heeft opgeleverd. Het past goed in Waddinxveen en Lente vind het prachtig. Ik ook trouwens! Mooie foto’s met bijpassende worden.

Frans 2018-11-30 18:39:57

Héérlijk met je meiden En ook: wát een kleurenpracht in Marakech

Anneke 2018-11-30 18:41:31

wat superleuk om di met de meiden te beleven

marjatta 2018-11-30 19:06:14

Wat een super leuk idee van je dochters om even te komen buurten. Wel kort maar toch even van elkaar genieten. Nog veel plezier en niet meer verdwalen hoor.

Ria 2018-11-30 20:28:46

Wat een gezelligheid ! Leuk dat de meiden eventjes naar jullie toekwamen vliegen.En wat een leuke Riad. Ziet er super uit allemaal !!! Genieten !!!