Karakorum / Oviy-Nuur meer

Mongolië, Arkhangai

We hebben een paar prachtige dagen achter de rug op de steppen van Mongolië!
We zijn op bezoek geweest bij een nomadenfamilie waar we alles konden vragen over het leven in een yurd.
De families krijgen elk seizoen van de provincie te horen in welk gebied de yurd (en waag het niet om tent te zeggen) mag staan en welk gebied weideland is.
De kinderen gaan in de stad naar school en logeren dan bij een broer, zus, tante of oom.
Om te kunnen overleven heeft een familie zo'n 1000 schapen, koeien en geiten nodig en zo'n 300 paarden.
Vaak aangevuld met wat kamelen als lastdier, en tegenwoordig zijn er altijd wel wat toeristen die zo gek zijn om te betalen voor een rit op een kamelenrug.
Vandaar gingen we naar Karakorum, waar we een Boedistenklooster hebben bezocht en aan de rivier ons kamp hebben opgeslagen. 'S Avonds trad er een
Landelijk zeer bekende muziekgroep op, fantastisch!
Gisteren reden we door niemandsland over onverharde wegen naar het Ogiy-Nur meer waar we heerlijk hebben gezwommen en nu zijn we onderweg naar Ulaan Bator.
We hopen een nieuwe trend te gaan zetten want sinds 2007 is het de reisorganisatie nog niet gelukt om de stad door te komen zonder dat iemand van de groep bij een ongeluk betrokken raakte! Hopelijk komt deze groep ongeschonden aan en kunnen we onbezorgd gaan genieten van de Naadam feesten, waarover volgende keer meer!
Na alle iconen die we in Rusland gezien hebben heb ik nu mijn eigen icoon!
We hebben ondertussen 12500km gereden!

Geweldig om te lezen wat jullie meemaken. Hopelijk gaat het goed door de stad. Kunnen de mensen daar niet rijden, iedereen doet maar wat zeker. Wij zijn ondertussen in Noorwegen aangekomen, gisteren over gevaren van Hirtshals naar Kristiansand en nu op naar de Noordkaap via Zweden en Finland en terug langs de Noorse kust. Hartelijke groeten en nog een fijne reis.

Houkje en Jan 2015-07-09 08:59:38

Voor ons bekende beelden; ook de aparte muziek! Geen zadelpijn opgelopen op de kamelen? Veel plezier bij de Naadaam feesten, hèt jaarlijkse feest in Mongolië.

Dick van Santen 2015-07-09 09:02:51

Ik wist niet dat The Holy John op de steppe van Mongolië bivakkeerde, mooi plaatje. Een bijzonder land dat Mongolië, heb er mooie herinneringen aan. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.

Cobus 2015-07-09 12:57:02

Niet John Cobus, het is Piotr, mijn ega....

RondjeChina 2015-07-09 13:30:46

Wat zien jullie ongelofelijk veel mooie plekjes. En al zoveel kilometers afgelegd. Leuk hoor al die mooie foto's, geniet ervan!. Groetjes uit Rijsenhout .

Jolanda 2015-07-09 14:17:19

Dank je wel voor de reisverslagen ...zo zijn we er toch een beetje bij ! xx