Atlantic Ocean Road

Noorwegen, Storbakken

Na dagen van regen en natte sneeuw vandaag dan eindelijk het zonnetje erbij en dat paste goed bij de route van vandaag, de atlantic ocean road!
Een prachtige weg langs de oceaan van ruim 100 km.
Hier in dit fjord lagen in de 17e eeuw 200 Nederlandse schepen per jaar, tussen maart en oktober, die hout kwamen kopen. Het waren hoofdzakelijk Friezen uit Hindeloopen.
En als ze dan toch deze kant op kwamen konden ze gelijk wat geld terug verdienen door in de buurt van de kerk te gaan staan om tabak te verkopen.
Voor het hout moest betaald worden bij het tolkantoor en van o.a die tol is dan later weer de stad Kristiansund gebouwd.
En zo kan het gebeuren dat Nederlanders hier een vrouw vonden en bleven of mét vrouw weer thuis kwamen in Friesland.
En uit zo’n relatie is dan Anni-Frid van ABBA voortgekomen, dus wie weet ben ik of jij nog wel verre familie van de bekende popgroep, Mama Mia!
Na Kristiansund door de tunnels en met de boot verder en hoe verder we komen hoe kouder en witter het wordt, mooi !!!! Daar kwamen we voor, niet voor de regen!
Vannacht onze eerste nacht in de sneeuw, tot nu toe houdt de kachel het lekker warm in huis!

Prachtige foto’s en mooi verhaal!

Frans 2020-02-20 00:38:35

Prachtige foto's.Gelukkig dat de kachel het goed doet jouwe zo.Succes

Annie 2020-02-20 01:44:49

Mooie route, hebben we ook gereden. Fijn dat de kachel het goed doet. Goede reis verder.

Jan Berkelaar 2020-02-20 09:57:54

Wow!

Nannet 2020-02-21 09:12:40

indrukwekkend

marjatta 2020-02-22 11:42:02

Wat een prachtige foto`s !!! Zo `n bevroren waterval heeft ook wel iets !!!!