Tromsø en in Alta de Finnmark Løpet

Noorwegen, Isnestoften

Ondertussen zijn we er wel achter dat we zonder spijkerbanden niet gekomen waren waar we nu zijn. Ook voor Noorwegen ligt er extreem veel sneeuw en de enige doorgaande route van zuid Noorwegen naar het hoge Noorden is èèn grote ijsbaan.
In Tromsø vroor het maar liefst 16 graden, toch voelde het doordat er geen wind was niet zo koud aan.
Op 2 maart zijn we naar het Northern Light concert geweest in de gelijknamige kerk, ik vond het prachtig en emotioneel.
De dag erna hebben we de stad bekeken en het Polarium bezocht. Een apart gebouw aan de rand van het fjord dat de vorm van gestapelde ijsschotsen moet voorstellen.
Binnen kun je alles te weten komen over de ecologie in het Noordpoolgebied.
Buiten een reuzegarnaal gemaakt van ‘oceaansoep’
We reden door langs de kust tot Alta, waar we de Finnmark løpet wilden zien. De europese kampioenschappen voor sledehonden. Er rijden 3 klassen FL1200, FL600 en de junioren. De getallen staan voor het aantal kilometers, de junioren rijden 200km.
Maar stel je eens voor! 1200 km op een slee achter de honden staan! Ze doen daar ongeveer een week over, de junioren komen zondagavond weer terug. Dit jaar is de race een zware tocht, er ligt extreem veel sneeuw en op dit moment zijn de temperaturen erg hoog, overdag vriest het niet, dat is voor de honden erg warm en de sneeuw wordt papperig wat het lopen/trekken ook zwaarder maakt. De honden worden goed in de gaten gehouden, bij elke stempelpost staat een dierenarts en zonder goedkeuring mag er niet verder gereden worden.
Heel Alta staat op stelten feest in de hele stad, winterfeest zogezegd, met ijssculpturen van donuts tot een glijbaan, met koek en
sopie in de ruimste zin van het woord en natuurlijk een braderie waar je noors gebreide sokken vesten truien mutsen en wanten kunt kopen.
Zitjes van rendiervellen over het hele centrum verspreid en als hoogtepunt natuurlijk de start van de race. Ook voor ons wel een hoogtepunt van de reis tot nu toe.
En vanaf Isnestoften, het meest noordelijke punt van onze reis, zakken we weer steeds verder af naar het zuiden, morgen richting Zweden met onderweg ook nog interessante stops waar we tzt weer van zullen berichten!

Hi! Wat leuk om te lezen waar jullie allemaal zijn geweest! Ik zit nu ook in Noorwegen en ik was toevallig afgelopen week in Lapland. 1 dag in Skibotn geweest (dichtbij Tromso) en 5 dagen in Levi in Finland. Vond het ook erg indrukwekkend (en koud!). Heel veel plezier nog op deze reis en liefs en groetjes van mij x En toen wij in Oslo waren zat jij hier! ;-)

Zoë (vriendin van Stefan) 2020-03-07 20:39:35

Ook nu weer schitterend verwoord met idem foto’s. Dit soort reis hadden wij ook graag eens willen doen. Dat begrijp ik Frans, jullie waren ook reislustig!

Frans 2020-03-07 20:43:26

wat een prachtige plaatjes. Houd de kachel jullie nog goed warm en hebben de honden schoentjes aan voor het scherpe ijs? Liefs De kachel houdt het prima warm gelukkig! En ja, die honden lopen allemaal op laarsjes hoor, het is waterdicht en het geeft ze grip.

marjatta 2020-03-07 22:20:51

HEEL MOOIE FOTO'S ERG INDRUKWEKKEND!! 💋 FIJNE REIS VERDER 💋

Tjetty 2020-03-07 22:22:16

Prachitge fotos weerr

silly 2020-03-08 03:55:22

Ik krijg meteen zin de kachel op te stoken na deze foto’s ☺️

Karlijn 2020-03-09 11:04:56

Prachtige reis, mooie foto`s ! We zullen jullie niet nadoen. Zo wie zo met een sleurhut niet handig En...ik krijg Hans nooit zo ver. Hans wil de warmte in. Nog ongelofelijk veel reisplezier En vooral veilig !

Marjan 2020-03-10 11:54:35

Wat een prachtig reisverslag weer. En weer fantastisch mooie plaatjes, maar ik krijg er wel een beetje kippenvel van. Doe voorzichtig en have fun x

Trudy 2020-03-10 12:59:59

Het is genieten van jullie foto’s en reisverslag.