Van Myvatn en Akureyri naar Noord-West IJsland

IJsland, Hvammstangi

Gevolg van zo’n hots en klotsrit zou kunnen zijn dat je een band lek rijdt, en dat gebeurde ook, gelukkig op een plaats waar we goed in zicht stonden en èèn telefoontje naar de ANWB loste dat probleem weer op. We reden door een prachtig gebied, Myvatn, waar allerlei wonderlijke natuurverschijnselen te zien en te beleven zijn.
Al van verre zie je de damp opstijgen van de kokende modder poelen, echt modder is het niet en het heeft prachtige kleuren maar het stinkt heel verschrikkelijk! Het is de werking van zwavel en mineralen en de geothermische warmte die in dit gebied zoveel spectaculaire verschijnselen opleveren, er staat hier een energiecentrale die de wijde omgeving op die manier van groene stroom voorziet, op deze manier wordt heel IJsland van stroom voorzien.
En niet te vergeten.... op deze manier wordt er heel wat water verwarmd en dat hebben we in het thermaal bad uitgeprobeerd, en dat hopen we op nog veel meer plaatsen te doen, niet zo groot en luxe als hier in Myvath, maar we hopen nog in heel wat kleine badjes te liggen.
In Akureyri kwam het hele trappetje onder de camper vandaan, met Piet erop/af/naast....dat is een flinke afstap dus dat móest gerepareerd en daardoor vertrokken we later dan gepland.
Vandaag hebben we een rondje ‘artic coastway’ gereden op het schiereiland Vatnes en verder rustig aan gedaan en een wasje gedraaid.
Morgen vertrekken we naar de Westfjords weer een heel ander gebied!

Haha die was..... Nooit zelf kunnen bedenken, maar een goede oplossing! 💋