Mama Mia wat een taal!

Bulgarije, Koprivstiça

Vanuit Belogradtsjik waar we stonden gingen we een oud Fort bekijken wat gebouwd is tussen en onder de rotsen, onze campingbeheerder hoorde dat en kwam vertellen dat precies vandaag de uitvoering van Mama Mia van Abba in het fort gespeeld zou worden en enthousiast vertelde ik dat ik daar met één van de kleinkinderen ben geweest in Nederland. Wat een verrassing toen er op de camperdeur werd geklopt en ons 2 kaarten voor de musical werden aangeboden!
En zo zaten we dus eerste rang ín het Fort bij de voorstelling waarvan gelukkig een Engelse ondertiteling op een groot scherm werd getoond.

Het kostte me wat moeite om met dit reisverslag te beginnen omdat het veel tijd kost om plaatsen met onuitsprekelijke namen te schrijven, ik onthoud er niet één en moet letter voor letter overnemen omdat er in deze taal geen enkele logica zit. Het is ook maar zelden dat iets in een andere dan Bulgaarse taal wordt aangegeven en net zo zeldzaam kom je iemand tegen die Engels spreekt. Zoals Piet vanmiddag tegen een dame zei ‘ik versta je niet’ voor hij doorhad dat ze Engels sprak!
Ook in Sofia zijn de verkeersborden in goed Bulgaars zichtbaar, wat dan weer uitmondde in een voor ons goed zichtbare wielklem….
Een gesprekje met de parkeerwachter, een telefoontje en een half uurtje wachten op parkeerbeheer.
In dat half uurtje zaten we te speculeren over de kosten… In Amsterdam kost dat zo rond de €300 zoveel zal het toch hopelijk niet zijn?
Ondanks ons protest dat de borden alleen in Bulgaars zijn en dat we er alleen uit begrepen dat het blauwe zone was moesten we betalen en voor €12 werden we van de wielklem verlost.

We zijn weer klaar met de stad, en zoeken weer mooie plaatsen op want de steden zijn hier niet mooi.
Sofia klinkt romantischer dan het is, de overheidsgebouwen en kerken en kathedralen zijn prachtig maar een grote tegenstelling tot hoe woningen gebouwd zijn, dat zijn mensenpakhuizen.
Zo niet in Koprivshtitsa, tegen een berghelling gebouwd en zeer kleurrijke huizen en ook veel groen, grote oude bomen, een prachtige plaats om te bekijken.
‘s Nachts hadden we een heftige onweersbui die de hele nacht duurde en het was echt heftig, ik heb geen oog dichtgedaan, maar daar kwam dan wel weer een mooie foto uit….

Gisteren reden we de Troyan pass daar hadden we veel van verwacht maar die viel wat tegen omdat je na alle haarspeldbochten tussen de bomen bleef rijden en zodoende van de hoogte weinig kon zien. Maar de rit was de moeite waard want we konden boven een nationaal park in met een prachtige waterval.

Morgen gaan we naar Veliko Tarnova, dat schijnt ook heel bijzonder te zijn maar dat zien jullie volgende keer.

En, hoe was de musical? Xx

Karlijn 2022-08-25 06:44:54

Het was buiten, met het fiort als decor, dat was heel mooi, maar omdat het geregend had waren er technische problemen en begon het een uur te laat en tijdens de musical ook regenbuien en werden er poncho’s uitgedeeld. De cast speelde onverschrokken verder, maar hoe goed ook gespeeld, het drukte wel een stempel op het geheel.

RondjeChina 2022-08-25 07:52:46

Wat een pracht allemaal. En die waterval! Doe ons zo’n onweersbui van de hele nacht! Veel plezier! X

Nannet 2022-08-25 09:00:54

Wat een mooie foto’s! Gelukkig viel de boete mee! Geniet ervan, en wat leuk dat wij zo mee kunnen kijken!

Marianne 2022-08-25 12:03:17

Wat een avontuur met het wielklem. Prachtige natuur ! Fijne voortzetting van de reis. En ja....die taal niet spreken is lastig, lijkt mij.