Watersnood

Noorwegen, Nordland

Vorige keer zei ik dat we geen witte weggetjes meer zouden rijden, maar tot nu toe is de hele E6 èèn lange witte weg.
Er viel zoveel sneeuw dat de weg in Mo I Rana zelfs helemaal afgesloten werd en we daar dus een extra dag hebben gestaan. Dat was niet erg, want we hadden besloten om onze banden te laten wisselen voor spijkerbanden. Echt helemaal niemand die hier in dit weer op gewone winterbanden rijdt!
Ondertussen zijn we de Noorpool cirkel gepasseerd en blijven de E6 aanhouden.
En wat bedoel ik nou met watersnood?!
De reis is goed voorbereid, we hebben gerekend op kou.
Met dank aan onze huisadviseurs Kees en Reinier houden we het prima warm in de camper. Als we rijden houdt de kachel van de auto het zo’n 13 graden zodat achter de boel niet bevriest. Zodra de stekker in de camper gaat zorgt het elektrisch kacheltje dat het weer lekker opwarmt... maar water.... we hebben er genoeg van op plaatsen waar we het niet willen, onder de matras en achter de kussens hebben we een behoorlijk condens probleem en uit de kraan, waar we het wel willen doen we zuinig aan, want bijna nergens is een buitenkraan aangesloten en kunnen we de tank vullen.
Al doende leert men, als we bij een benzinepomp zijn vragen we of we water mogen tappen en dat is meestal geen probleem.
En dan nog het afvoerwater... die tank zou verwarmd zijn maar de afvoer zit regelmatig dicht en dan zie je Piet buiten zitten met het kacheltje want die tank moet toch op èèn of andere manier leeg en zo komt het dat we hier en daar een plas water achterlaten als de boel dan ontdooit is.
Gisteren zijn we een dagje in Narvik gebleven en hebben we met de trein een uitstapje gemaakt naar Riksgränsen in Zweden, een prachtige rit.
Vandaag reizen we af richting Tromsø, het sneeuwpak wordt dikker en dikker en ik vind het nogal griezelig op de gladde wegen.
Ondanks mijn prima chauffeur denk ik af en toe ‘nou kom mij maar halen Kim!’
Maar ik dòe het niet, het is hier te mooi en het vertrouwen wint!

Prachtige foto’s en een spannend verslag! De nieuwe uitleg voor het begrip watersnood is een goede.

Frans 2020-03-01 14:34:05

Haha, Rietje, Nou, als ik de foto's zo zie is het eerder: ik kom je wel aflossen Rietje =) Echt prachtig. Geniet ervan. En tot nog toe heeft papa ons en jou altijd veilig weer thuis gebracht dus ik heb er ook alle vertrouwen in.

Kim 2020-03-01 14:47:30

Prachtig ! Prachtige beelden van een witte wereld. Dat het af en toe benauwd om daar te rijden, kan ik wel snappen Rietje. Meer voor Piet, geloof ik, want jij bent de driver. Safe trip !!!

Marjan 2020-03-01 17:58:48

@Marjan Deze trip heb ik nog geen meter gereden Marjan, met de camper erop is de auto te zwaar, mag ik er niet mee rijden. We gaan ruim over de 4000 kg!

RondjeChina 2020-03-01 18:02:38

sprookjeswonderland. sterkte met de wateroverlast

marjatta 2020-03-01 23:24:26

Mooi verhaal en prachtige foto's. Jullie worden zo wel all round Camperaars, voor elk probleem een oplossing.

Jan Berkelaar 2020-03-02 10:03:18

Mooie foto's hoor

Timo 2020-03-02 16:54:13

Spannend hoor, woowwww!! 💋

Tjetty 2020-03-02 21:35:59

Prachtig allemaal. En treinen hebben daar dus geen last van vierkante wielen!