Taalprobleem

Hongarije, Miskolc

Een taalprobleem lag eigenlijk al ten grondslag aan onze keuze om naar o.a. Hongarije en Roemenië te gaan. Dat was al 2 maanden geleden want eigenlijk hadden we andere reisplannen.
Toen we hoorden dat Kim en Péter naar Roemenië zouden gaan hebben we zonder lang nadenken onze plannen gewijzigd.
Piet reist al bijna 40 jaar naar Hongarije en Roemenië en is in Roemenië peetvader van een drieling die ondertussen 36 zijn.
In de tijd van Ceausescu was het niet mogelijk geweest om op bezoek te gaan zonder officieel ingeschreven te staan als peetvader.
Met Péter mee maakt het mogelijk om met al die vriendschappen die Piet door de jaren heen heeft opgebouwd te kunnen communiceren en wat is er leuker dan met z’n allen zo op te trekken!
Dat taalprobleem was dus getackeld.
We zijn nog in Miskolc geweest om Péter’s vader te zien en zo konden Péter en Kim nog wat met de familie optrekken en wij een thermaalbad in een grot op zoeken voor we gingen vertrekken naar Roemenië.
Nou was het voor Piet járen geleden dat hij deze plek bezocht dus er was wel één en ander veranderd. De grot ligt nu in een luxe thermaal bad en ook de rest van de omgeving is nogal veranderd de afgelopen 30 jaar.
Maar na wat omzwervingen hebben we het gevonden en achter het zwembad zagen we een bord Dolgozoi Parkolo nou zoveel konden we nog wel vertalen dat Parkolo parkeren betekent en aangezien het hek openstond konden we op een prachtig plekje in de schaduw vlak bij het zwembad staan. Het hek sloot zich echter achter ons en we zaten ingesloten!
Geen paniek, eerst maar een bakkie koffie en op zoek naar een bord of telefoonnummer….
Het werd het telefoonnummer van Péter want er was geen ontsnappen aan!
Dus zijn Kim en Péter met de kinderen naar ons toe gekomen en na ons eerst (volkomen terecht) te hebben uitgelachen en de bijgaande foto hebben gemaakt is Péter, die ons uitlegde dat dolgozoi personeel is, naar de ingang gelopen en werden we bevrijd.
Na dat avontuur zijn onze wegen gescheiden, Péter en Kim bij familie op bezoek en wij op ons gemakkie richting Roemenië waar we elkaar weer zouden ontmoeten.
En hoewel we bij het huisje mochten staan waar zij gingen slapen waagde zelfs Piet zich niet aan zo’n sterke afdaling op een grintweg zodat wij op een prachtig plekje daar in de buurt hebben overnacht.
Gistermorgen reden we naar Nusfalau waar we hartelijk ontvangen, en met hapjes en drankjes verwend werden.
In de middag met de kinderen gezwommen en vervolgens doorgereden naar Cluj
Als je het zo zou willen afspreken zou het niet lukken, maar op de plaats waar we stopten om te zien waar Kim en Péter zouden gaan slapen kwam Levi aanlopen en kwamen Kim en Péter aanrijden!
Vanmorgen hebben we met elkaar ontbeten en zijn we weer allemaal op eigen gelegenheid verder gegaan. Vanavond slapen we in Praid, ook hier moeten oude herinneringen worden opgehaald, dat is een mooi verhaal wat ik volgende keer met bijbehorende foto’s wil vertellen als dat lukt!

Wat een avontuur zeg. Maar die opsluiting heeft jullie niet in paniek gebracht "eerst een bakje koffie"haha

Marjan 2022-08-14 10:00:34

Paniek staat niet in ons woordenboek Marjan, dan moet er wel écht iets gebeuren. Ons motto is ‘ we hebben altijd ons bed en proviand bij ons’

RondjeChina 2022-08-14 10:34:05

wat een feest, kun je weer even op voort

marjatta 2022-08-14 14:26:05

Spannende avonturen en zo leuk om mee te lezen, knuffels