Langs de Mississipi

Verenigde Staten, Vicksburg

Van Memphis ging het langs de Mississipi naar New Orleans.
Katoenplantages in overvloed, ééntje hebben we bezocht, een plantage uit de tijd van de slavernij.
Maar zoals we in Rusland niets konden vinden over leefomstandigheden van politieke gevangenen zo vonden we hier langs de hele route niets terug van de slavernij op de plantages, alleen in de 'mansion' waar de familie woonde, daar zie je iets terug van dat de slaven wellicht slaven waren maar dat ze het niet zo vréselijk
slecht hadden.
Wel even een plaatje ter vergelijking erbij, de katoen pluk in Oezbekistan (grootste katoenproducent ter wereld)2015, en Louisiana 2017
We vonden weer een prachtig overnachtingsplekje waar we onze ogen niet konden geloven!
Er voer een bootje over het meer en overal om het bootje heen zagen we gróte vissen springen.
Het is een karpersoort, en het waren flinke!
Door een bepaalde snelheid te varen ontstaan fibraties in het water waardoor de vissen bij toeval ook de boot inspringen.
Dat New Orleans wateroverlast kan hebben is ons volkomen duidelijk geworden, het is gebouwd in het moeras, de snelwegen er naartoe liggen allemaal tientallen kilometers op palen.
Op de fiets door New Orleans, wat is het toch handig dat we die bij ons hebben, we zien zo veel in zo korte tijd! Helaas moeten we binnenkort wel alles gaan trappen, want onze lader van de fietsaccu's heeft het opgegeven.
French Quarter is het hart van New Orleans, overal muziek en dans op straat, barretjes en gezellige restaurantjes. De rest van de stad is op wat uitzonderingen na oud en vervallen. We hebben aan meerdere inwoners gevraagd, maar die zijn het erover eens dat de stad grotendeels is hersteld van orkaan Cathrina.
En helemaal onder in Louisiana in 'the swamb' het moerasgebied zijn we met een hovercraft mee geweest om aligators te kijken.
Eén woord is maar toepasselijk:
Spectaculair! Wat een hoogtepunt van de trip weer!
En wat ook spectaculair wordt is het weer! In de boot hoorden we dat orkaan Nate deze kant op komt, we nemen het zekere voor het onzekere en slaan op de vlucht! Orkaan en camper is geen combinatie!

Wel even Grandpa Elliot de groeten doen in New Orleans... https://youtu.be/UGql8NgF74g See you later alligator! Goede reis !

Astrid Visser 2017-10-05 19:34:37

Het is steeds weer een genoegen om jullie verslag te lezen en de foto's te zien. Als jullie zo genieten: blijf dan nog maar even weg want hier is het herfst. Met groeten, Arie van Doorn.

Arie van Doorn 2017-10-05 20:11:38

wat een spookbos

Marjatta 2017-10-05 21:05:11

Helamaal mee eens Arie ! groetjes en een dikke knuffel ! 💋

Tjetty 2017-10-05 23:20:44

Leuk allemaal hoor maar inder deed ... neem het maar op de vlucht want hij komt er aan hoor!. Be carefull

Silly me 2017-10-06 02:48:31

Mooi verhaal, prachtige foto's.