Atlas en Anti-Atlas

Marokko, Tafraout

Vandaag hebben we voor een paar dagen ons eigen plan getrokken en de groep achter ons gelaten. Even een paar dagen cultuur snuiven....
Met de groep overnachten we op spectaculair mooie plaatsen, we staan niet dicht bij elkaar en de stilte is oorverdovend op deze van alles en iedereen verlaten plaatsen.
We misten het een beetje, het in de namiddag rondzwalken door een stadje zonder te weten wat je om de hoek tegenkomt, gewoon een terrasje pakken en mensen kijken en dat hebben we vandaag dan weer gedaan zonder te hoeven nadenken of we voor donker ‘thuis’ zijn.
‘Gewoon’ op een stadscamping (in een oase) terug naar de camper als we zin hebben.
Ondertussen hebben we het Atlasgebergte en de Anti-Atlas doorkruist, letterlijk dan hoor! Zoals op de kaart te zien is zigzaggen we heen en weer om alle mooie plekjes te zien.
Van Foum Suguit over de Tiz-n-Test pas naar Marrakesch en weer terug over de Tizi-n-Tichka pas.
Gekscherend kreeg de Tiz-n-Test pas de naam ‘’t is een test’, niet wetend dat het dat ook echt zou worden, de pas staat namelijk op de lijst van gevaarlijkste wegen, maar is gelukkig uit de top 10 sinds het gedeeltelijk geasfalteerd is.
We zouden voor Marrakesh afbuigen en door het Atlas gebergte terugrijden omdat we later deze reis nog 4 dagen in Marrakesh gaan doorbrengen, maar ja als je dan wilt afbuigen en er staat een gandarme te gebaren dat je niet mag afslaan.... als er overal om je heen getoeterd wordt kan het maar zo gebeuren dat je met een camper van 7.45 mtr bij de ingang van de bazaar in hartje Marrakesh staat. Keren kost met zo’n gevaarte in die smalle steegjes de nodige moeite en om de stad uit te komen hadden we hulp van politie parkeerwacht en wat soldaten, omdat de overmacht van taxi’s, ezels en brommertjes te groot was, we kregen letterlijk geen centimeter ruimte!
En zo zijn we dan nu aangekomen in Tafraout, waar we nog een dagje blijven plakken, en cultuur kunnen snuiven!

Prachtig verslag bij schitterend foto’s en zo blijft deze 14de november een onvergetelijke dag voor mij!!

Frans 2018-11-15 14:21:33

Mooie foto's, mooi verhaal, echt avontuur !

Jan Berkelaar 2018-11-15 17:10:18

wat maken jullie weer een hoop mee. Geweldig en prachtige fotoos

marjatta 2018-11-15 19:02:31

Wow, prachtig En dat licht, zo mooi

Anneke 2018-11-16 09:42:40

Wat een avontuur !!! Erg leuk om te lezen.Heerlijk dat jullie ook even hebben kunnen slenteren en een terrasje hebben kunnen pakken om "mensen te kijken " Dat is ook een genot. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Goeie reis verder !

Marjan 2018-11-18 09:48:27

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, geweldige foto's weer en verhaal! Knuffels xx