De Westfjorden

IJsland, Vesturbyggð

De Westfjorden zijn een beleving op zich... je raakt niet uitgekeken, ogen te kort om zoveel natuurschoon in je op te nemen.
Langs fjorden, over (meestal) grindwegen slingeren we door het landschap.
Drijfhout, heel veel drijfhout tot uit Syberië spoelt het hier aan en dat kunnen ze in IJsland goed gebruiken want veel bomen groeien er niet.
In Drangsnes staan midden in een dorpje langs de weg aan de kust thermaalbadjes
In de camper omkleden, er naar toe en snel in het warme water. Hoewel het al wat minder koud is, vooral omdat we van die gure wind af zijn, is 10 graden nog steeds best koud in je zwembroek!
We slapen hier een nachtje op de camping, halen ‘s morgens in de buurtsuper een vers broodje en gaan weer verder. We hebben, behalve een route die we ongeveer moeten aanhouden, niet een vast plan behalve dat we 3 á 4 dagen kunnen rondkijken op de Westfjorden. Onze tweede nacht is in Isafjördur, een oud vissersstadje en ook met 2000 inwoners de grootste plaats in de wijde omtrek.
Tijdens de crises zijn er veel mensen weggetrokken en de vishandel heeft nu de economie weer aantrekt veel Poolse werknemers, er is hier zelfs een Poolse winkel. Ook stonden we hier op een mooie camping aan een waterval met, voor IJslandse begrippen veel bomen.
Vandaag was weer een prachtige rit en zijn we aangeland in Flökalandur, hier vlakbij de camping hebben we in een thermaalbadje gelegen wat in de rotsen ligt, een heerlijk plekje na de zware klim naar de waterval vanmiddag!
Vlak voordat we hier het dorp inreden passeerden we een brug met een enorm borstbeeld wat naar wij dachten een Afrikaanse man voorstelde, geen van onze boekjes gaf uitsluitsel over wie dat was, maar hier op de camping wisten ze het antwoord....
‘Ohh, de mannen die de brug kwamen repareren hadden matriaal over, die hebben dat voor de grap gemaakt’.
Morgen gaan we dit gebied weer verlaten en gaan we richting Reykjavik, het dichtsbevolkte gebied van IJsland, 2/3 van alle 235.000 inwoners wonen in daar!

Hihi leuk die bouwvakkers die zomaar een beeld bouwen ☺️

Karlijn 2019-07-07 03:36:06

Mooi om jullie belevenissen te lezen. Jullie tocht komt in ieder geval avontuurlijk over. Fijne reis nog verder. Groetjes Je leest het zoals het is Jan, sommige wegen zijn wel erg avontuurlijk, zoals gisteren toen we een auto over een brug zagen hangen.... je glijdt zo weg op het grind, maar daar hebben we dan weer een prima auto voor!

Jan Berkelaar 2019-07-07 09:08:29

Wat een prachtige watervallen en heerlijke badjes!👍We hebben net Stefan en Zoe weggebracht naar Schiphol, ze gaan 11 dagen naar het zonnige Curaçao☀️☀️☀️geniet ervan!!👍😘Groetjes van Ruut en Jolanda🌸

Jolanda 2019-07-07 11:43:51

Curacao.... heerlijk in het zonnetje! Vandaag hebben we hier ook een lekker zonnetje!

RondjeChina 2019-07-07 12:36:12

Wat een bijzondere reis. Het ziet er allemaal best koud uit. Je kan je dan haast niet voorstellen, dat je dan in de natuur in het heerlijke warme water zit. Veel plezier weer en tot de volgende keer.

Marjatta 2019-07-07 14:04:18

Wauw wat een belevenis. Prachtig reisverslag en fantastisch mooie foto's. Fijne voortzetting