Naar de Rode Duinen

Marokko, Et-taous ⵟⴰⵡⵙ الطاوس

Aanvankelijk hadden we onze twijfels.... er moest nog wel iets gebeuren voordat Marokko ons ging boeien.
Het bleek de aanloop naar heel veel mooie plekjes.
We waren in Figuig, een stadje aan de grens met Algarije waar we 10 km hebben rondgewandeld door het stadje, de oudste palmentuin van Marokko met vernuftige irrigatie kanalen en daarachter een super oud en net zo bijzonder plaatsje waar de straatjes grotendeels overdekt zijn waardoor het er heerlijk koel is.
We hadden er zo van genoten dat we later op de fiets zijn gestapt om meer te zien.
Nu zijn we dan bij de oude stadjes, de palmentuinen waar dadels worden geoogst mensen die op bepakte ezels van en naar de markt gaan ezels die het weiland naar de koe brengen en zijn we enthousiast!
Weiland naar de koe brengen? Ja inderdaad, een koe is een groot bezit, die voorziet de familie van melk en alle andere melkproducten, die zet je niet in de wei, maar die koester je op de binnenplaats en die breng je dan het beste groen dat je op de markt kopen kan.
Die markten, ik geniet ervan om er rond te struinen, en Piet vind het dan weer leuk om af te dingen.
Dat hoort hier zo, als je dat niet doet betaal je overal veel te veel voor.
Ik vind dat hier wat moeilijker, de mensen die op de markt staan hebben het niet breed en hun véél te hoge prijzen zijn voor ons een habbekrats.
Afdingen op een jurkje wat omgerekend €10 kost en dan voor €11 met twee jurkjes de kraam uit lopen....
Nu staan we dan ver van de hectiek van de markt aan de voet van de rode duinen en het is adembenemend stil......
Af en toe een crossmotor of een jeep, of ... een kudde kamelen.

Prachtig, dat ziet er veelbelovend uit voor de rest van Marokko!!

Frans 2018-10-31 09:31:21

Wat onwijs gaaf zeg. Wel een stoffige boel maar die kamelen, geweldig! En afdingen, ja, leuk. Moesten we in China ook altijd doen. En er dan een sport van maken om het te krijgen voor de prijs die jij in je hoofd hebt =) Als ze je laten lopen merk je wel dat je veel te laag zit, maar als ze doorgaan zit je goed.

Kim 2018-10-31 09:37:55

Leuk om weer op deze manier met jullie op reis te gaan!

Tjetty 2018-10-31 10:23:06

Je verhaal voelt als een gedicht 😍

Karlijn 2018-10-31 10:27:36

Mooi positief verhaal over Marokko, mooie foto's en een nieuwe pannenset aangeschaft zo te zien.

Jan Berkelaar 2018-10-31 11:35:20

Wat mooi daar en leuk een ritje op een kameel.👍😀🐫

Jolanda Hulsbos 2018-10-31 11:53:45

Oh wow ....wat ik hier lees is fantastisch ! Vooral de paarden. Alleen de volgepakte ezels doen me wat pijn.Maar ik weet ook dat ze heel veel kunnen hebben.Ik ben een ezel liefhebber, Geniet enorm van dit toch prachtige avontuur. Liefs Marjan

Marjan 2018-10-31 15:01:37

wat zien en beleven jullie nu weer heel andere prachtige dingen

marjatta 2018-10-31 15:20:56

Zijn jullie op zó veel prachtige plaatsen geweest en is het gewoon weer een avontuur. Ziet er fantastisch uit! Xx

Nannet 2018-10-31 17:16:18

Leuke foto's met die kamelen !!