Wateroverlast en Archeologische lessen.....

Griekenland, Dion

Vanuit Nea Moudania rijden we naar Tessaloniki met het plan om de stad per fiets te gaan verkennen, maar vanwege de dreigende wolken besluiten we na de koffie de fietsen terug te zetten in de camper en eerst maar eens met de camper door de stad te rijden om dan alsnog te besluiten op de fiets te stappen of niet. Nou het werd een dikke niet! Bij het binnenrijden van de stad begon het te regenen, te stortborrelen en te hagelen, binnen 15 minuten stond de stad onder water en het verkeer helemaal stil, we deden er meer dan 2 uur over om de stad weer uit te komen.
We sliepen vannacht in Vergina op een camperplek vlakbij een oude opgraving van graftombe’s waar we helaas geen foto’s mochten maken want we waren echt onder de indruk van waar men toen, 2400 jaar geleden, al toe in staat was te maken, gouden sierraden, zilveren borden en kommen met prachtige fijne inscripties en dat lag allemaal in meerdere graftombes van familie van koning Alexander de Grote.
Via een mooie route belandden we vanmiddag in Dion waar we een andere archeologische site bezochten met de restanten van een stad met paleizen, tempels een stadion en een groot badhuis wat onder de mozaïk vloer verwarmd werd, vloerverwarming, ontwikkeld rond het begin van onze jaartelling
En dat alles zonder rekenmachines calculatieprogramma’s en computers, toen kon het zonder, nu lukt dat niet meer....

Jullie hoeven het avontuur niet op te zoeken. Dat komt wel naar jullie.

Frans 2018-05-11 19:48:26

Zo maak je nov eens wat mee !