Van Faröer naar Denemarken

Noordzee

We hadden voor vertrek gerekend op wisselvallig weer op de Faröer eilanden en IJslands zomerweer, het gebeurde precies omgekeerd, het wisselvallige weer dat het normaal is op Faröer was heerlijk, zonnig en rond de 20 graden zoals het zomers op IJsland is en op IJsland was het het wisselvallige weer van de Faröer. Dat wisselvallig lag zo tussen de 0 en 18 graden met een lekker zonnetje of met natte sneeuw.
Het eerste dat opviel toen we terug kwamen op Faröer was dat het donker was! Oke het was om 02.30 uur maar op IJsland werd het op z’n hoogst schemerig en ook op Faröer bleef het toen we in Juni aankwamen licht ‘s nachts.
Na aankomt eerst nog even een tukkie gedaan op de camping die het dichtst bij de haven was en vrijdagochtend na de inkopen zijn we nu naar eilanden gegaan waar we op de heenreis nog niet geweest zijn.
We stonden op de camping in Gjov, echt een stadje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan, mensen leven of van visserij, of ze werken bij Gjaargardur, het pension dat ook de camping beheerd.
Kinderen speelden op zelfgebouwde bootjes in het riviertje en we raakten aan de praat met wat bewoners, het water is steenkoud, maar dat maakt de kinderen niet uit want het is zomer! Dit soort lekkere dagen hebben ze hier gemiddeld 5 dagen per jaar en dat kun je zien, iedereen zit buiten op een bankje op een grasveld op het sportveld, de zomer valt dit jaar precies in deze week en dat laat niemand zich afnemen.
Ook voor ons, eindelijk konden we een dagje met alle ramen open alles even lekker luchten en drogen.
We konden sinds weken weer buiten zitten! En een goede voorbereiding op wat ons te wachten staat, in Denemarken is het nog een paar graadjes warmer dan is de overgang wat minder groot.
Gisteren was het Olaf’sdag, een feest ter inluiding van het nieuw parlementaire jaar en de onafhankelijkheid van Noorwegen.
In de haven worden roeiwedstrijden gehouden in een soort gondels, elk dorp is vertegenwoordigd en bijna iedereen loopt in klederdracht.
Is het eindelijk zomer lopen ze in een wollen truitje! Maar zó leuk om te zien en mee te maken! De camper hadden we gelijk in de haven gezet dus we konden het echt van heel dicht bij meebeleven.
En na alle festiviteiten werd het feestterrein weer omgetoverd tot haven, legde de Noronna aan en gingen we met een uur vertraging van wal.
En zo zijn we dan onderweg naar Denemarken, we slapen 2 nachten op de boot en komen dan na het ontbijt aan in Hirtshals.
Hoewel we daar ook nog èèn en ander gaan zien voelt het als ‘op huis aan’
Nog een paar weken, dan zijn we weer op stal!

Heerlijk weertje dus... Fijn weer even de zon op je gezicht! Gaan nlie nog op zoek naar Nannet Ivo en kids? Tot over een paar weekjes xx PS prachtige vergezichten weer!

Tjetty 2019-07-30 11:04:18

Ooo wat mooi!! Die gekleurde huisjes, dat ‘wilde’ schaap, de kleding... 😍😍

Karlijn 2019-07-30 15:40:55

Wat een prachtige trip. Zo mooi. Dank voor de mooie plaatjes en de verslagen. Ben echt jaloers x

Trudy 2019-07-31 23:09:15

Mooi verslag met alweer fantastische foto’s. Er huist een echte schrijfster in je!!