Alaska Marine Highway/British Columbia

Verenigde Staten, Skagway

De bootreis was prachtig, we hadden dat al gehoord, maar door de mist waren we bang dat we weinig zouden zien. Maar dat geeft dan wel weer heel mooie plaatjes als het wat optrekt.
Deze route heet Marine Highway omdat er geen andere manier is om in de plaatsen te komen waar de boot aanlegt, zelfs niet naar Juneau, de hoofdstad van Alaska.
Vlak naast de boot zwommen nog walvissen mee.
Vanaf Prince Rupert over de Yellowhead Highway naar onze eerste bestemming, Hazelton.
In dit gebied wonen nog veel oorspronkelijke bewoners van Canada, wij noemen dat Indianen, hier heet dat 'first nation'
Er staan hier in heel veel dorpen een heleboel totempalen.
Dat heeft niets met religie te maken, elke totempaal vertelt een familiegeschiedenis. De palen zijn heel oud, en het was teleurstellend om te zien dat in bijna elk dorp gewoon het grof vuil bij de palen wordt gegooid.
Dat valt trouwens overal hier en in Alaska op, oude auto's, wasmachine's, koelkasten, radiatoren, alles wat je niet meer kunt gebruiken zet je gewoon ergens buiten, soms achter het huis, maar ook net zo makkelijk in de voortuin....
Onderweg in the middle of nowhere kregen we een Duitse jongeman op de koffie die van het puntje van Zuid-Amerika naar het puntje van Noord-Amerika fietst, 30.000km in z'n ééntje! Hij kreeg wat haast om voor de winter boven in Alaska te komen want hij moet nog terug fietsen naar Anchorage om daar een vliegtuig terug naar Duitsland te nemen.
Hazelton zelf was erg mooi gerestaureerd en er was een first nation openlucht museum wat alleen maar duidelijker liet zien hoe de cultuur was, en nu geworden is!
We gaan door naar Prince George waar we ons op de hoogte gaan laten stellen van de toestand met de branden in British Colombia en of we de route moeten aanpassen...

Mooi verhaal mensen jullie genieten nog steeds. Wij ook inmiddels in Valdez.

Jan Berkelaar 2017-08-03 06:57:54

Schitterend en herkenbaar ! Wij bereiden ons inmiddels voor op onze trip. Vertrek over 4 weken. Zien er naar uit. Erg leuk om jullie ervaringen te lezen. Vervolg en geniet !

Leo & Marja Evers 2017-08-03 09:10:32

Wat een reis hé! Fantastisch ! Gefeliciteerd met jullis kleindochter ! 😘

Tjetty 2017-08-04 14:35:58

Jullie zullen het wel van Judy horen maar t.Janie is heel erg blij om in jullie appartement te zitten.Ze ziet er nog heel goed uit en Yolanda ook fijn hoor.Heel jammer dat jullie ze mis lopen. Ik hoor dat jullie vlak bij Huig zijn zus zijn die woonr in Port kells. Dus daar willen wij weer heen gaan een keer. Goeie reis verder.Mooie verslagen en foto's.