Door Roemenië

Hongarije, Túrkeve

Onze eerste camping was de camping bij het meer waar we een week geleden stonden voor we naar Bulgarije gingen. De verbaasde mevrouw was overbezorgd en kwam extra kijken of alles nog goed ging en bracht ons zelfs een zalfje om op Piet’s knie te smeren, helaas werkte het bij Piet niet zo fantastisch als ze voorspeld had.
We reden over de Transfãgãrãssan een prachtige route vol haarspeldbochten met na iedere bocht weer een ander uitzicht. De weg is 151 km lang en absoluut een tijdrover maar dat is ie dubbel en dwars waard.
Het begon al direct dat we zo vlak langs de weg een beer zagen staan dus onze dag was daar aan het begin al een succes. We slingerden om het Balea-meer en toen we even stopten om van het uitzicht te genieten ontdekten we dat het fietsenrek niet helemaal oke was en dat mijn fiets eraf zakte, mijn handige man kon dat gelukkig oplossen.
Op het hoogste punt, 2135 mtr was het een drukte van belang en het stond er vol met souvenir kraampjes auto’s stoppen waar ze maar willen, mensen lopen overal rond om foto’s te maken zonder zich te bekommeren om auto’s die achter hen staan. Kortom een gekkenhuis aan ons niet besteed!
De weg eindigd in Sibiu vanwaar we doorgereden zijn naar Auid om mensen te bezoeken die door een groep uit Aalsmeer al heel lang ondersteund worden.
Het was een warm welkom en een gezellige middag.

Overnachten deden we in Turda en de volgende morgen namen we de weg naar de grens bij Oradea, je komt dan door Huedin, een plaats waar heel wat zigeunerpaleizen staan.
Iedereen weet dat ze gebouwd zijn om crimineel geld wit te wassen. De paleizen zijn status, hoe groter hoe rijker, het ene is nog groter als het andere en ik heb me laten vertellen dat er soms maar 1 of 2 kamers bewoond worden.
Hoewel bij de overheid bekend is dat het van crimineel geld is gebouwd dat verdiend is in West Europa, doen ze er niets aan want de politie werkt aan criminaliteit hier en niet in het buitenland.
Soms staan de paleizen op niet gekochte grond maar gewoon door landjepik en dat is dan weer wel illegaal dus er schijnen plannen te zijn om dat in de toekomst misschien wel aan te pakken.

We laten Roemeniê achter ons en komen in Hongarije
Het plan is om hier thermaalcampings te bezoeken elke dag iets verder en elke dag een ander thermaal bad, we zijn er dol op en wie weet wat het met Piet’s knie doet!

Prachtige reis, super mooie foto’s👍😉❤️

Jolanda 2022-09-02 11:53:27

Nu maar hopen dat de thermaalbaden goed werken voor Piet en ook voor jou gemoedsrust xx

Tjetty 2022-09-02 17:27:54

Oh prachtig allemaal. Die beer en die watervallen. Wat een mooie reis weer. en wat een leuke foto`s. Ik geniet met jullie mee. Leuk !!!! Fijne voortgang en ik kijk uit naar het volgende verslag inclusief foto`s. Groetjes Marjan